EVISA-hankkeen loppuseminaari ja työpaja: Greener ports - tools for making ports more energy efficient and sustainable

Energiaviisas satama (EVISA) on Vesi-, energia- ja ympäristötekniikan tutkimusyksikön toteuttama kolmivuotinen EAKR-hanke, joka päättyy vuoden 2022 lopussa. Lokakuussa järjestettävä hankkeen loppuseminaari luo katsauksen satamasektorin ajankohtaisiin ympäristö- ja energiahaasteisiin sekä esittelee alan edelläkävijäsatamia ja näiden toteuttamia pilottihankkeita. Aamupäivän kestävän seminaariosion jälkeen on vuorossa työpaja, jossa tutustutaan tarkemmin hankkeessa kehitettyihin satamille tarkoitettuihin itsearviointityökaluihin.
Tiedot EVISA-hankkeen tilaisuudesta Greener Ports - Tools for making ports more energy-efficient and sustainable, Ke 12.10.2022, klo 9.00-17.00, Oulun yliopisto/zoom

Tapahtuman tiedot

Tellus Stage

Vieraile tapahtumassa

Satamat, kuten muutkin toimijat, joutuvat tiukkenevien päästövähennystavoitteiden vuoksi vähentämään toiminnastaan aiheutuvia päästöjä. Päästöt ja energiankäyttö kulkevat yleensä käsi kädessä, mutta energiatehokkuuden parantaminen ja uusiutuvien energialähteiden käyttöönottaminen voivat tuoda myös taloudellisia säästöjä. Aina ei ole kuitenkaan helppo valita oikeita toimenpiteitä, joiden pitäisi viedä toimintaa ympäristöystävällisempään, energiatehokkaampaan ja vähäpäästöisempään suuntaan.

Tähän haasteeseen on tartuttu Vesi-, energia- ja ympäristötekniikan tutkimusyksikön toteuttamassa EVISA-hankkeessa. Hankkeessa on kehitetty satamia varten erilaisia työkaluja, joiden avulla ne voivat tarkastella nykyistä energiankäyttöään ja selvittää tästä aiheutuvien päästöjen määrää. Hankkeen loppuseminaarissa ei kuitenkaan keskitytä vain EVISA:n tuloksiin, vaan tarkastellaan alan haasteita laajemmin. Mukana on asiantuntijoita, joilla on ajankohtaista tietoa nykyisistä ja tulevista satamasektoriin kohdistuvista päästövaatimuksista. Tämän lisäksi useat satamat esittelevät pilottihankkeitaan, joiden avulla ne ovat omalta osaltaan vastanneet näihin haasteisiin.

Iltapäivällä pidettävässä työpajassa on mahdollista perehtyä ohjatusti varsinaisiin EVISA-hankkeessa kehitettyihin itsearviointityökaluihin. Näiden kehittämisestä vastanneet Vesi-, energia- ja ympäristötekniikan tutkimusryhmän tutkijat esittelevät näitä työkaluja ja opastavat osallistujia niiden käytössä. Näiden avulla satamat voivat selvittää ympäristö- ja energia-asioidensa nykytilan ja löytää ne oikeat toimenpiteet, jotka johtavat tielle kohti "vihreää satamaa".

Seminaari ja työpaja järjestetään englanniksi, sillä ne ovat osa Euroopan Unionin "European Maritime Day in My Country" -tapahtumasarjaa. Tilaisuus pidetään Oulun yliopistolla Linannamaalla (Tellus Stage), mutta osallistuminen on mahdollista myös etänä. Ilmoittautuminen päättyy 5. lokakuuta, ilmoittautuminen yllä olevan "vieraile tapahtumassa" -linkin kautta. Tarkempi seminaariohjelma alla (muutokset mahdollisia).

09:00 - 09:30 Ilmoittautuminen ja aamukahvi

09:30 - 09:45 Welcome words and introduction to EVISA project Jenni Ylä-Mella, Oulun yliopisto

09:45 - 10:00 Introduction to the University of Oulu Eva Pongrácz, Oulun yliopisto

10:00 - 10:30 Energy-wise ports through EU legislation? Finnish point of view on the Alternative Fuels Infrastructure Regulation Emmi Simonen, Liikenne- ja viestintäministeriö