Eeva-Liisa Oikarinen

KTT
Yliopistotutkija
Markkinointiviestintä, Palvelujen markkinointi, Digitaalinen markkinointi

Markkinoinnin, johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan yksikkö
Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu

Picture of researcher Eeva-Liisa Oikarinen sitting in sofa, picture credit Hanna Talikka

Olen väitellyt kauppatieteiden tohtoriksi Markkinoinnista Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta kesäkuussa 2018. Minulla on myös markkinoinnin alan dosentuuri Turun yliopistossa erityisosaamisena kuluttajan vuorovaikutuskäyttäytyminen (kesäkuu 2023).

Olen tutkinut inhimillisyyden eri ilmentymiä, etenkin huumoria ja sen rajoja, leikillisyyttä ja vitsailua, liiketoiminnan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa kuten esimerkiksi rekrytointimainonnassa, palvelukohtaamisissa, ja innovaatiojohtamisessa.

Tällä hetkellä tarkastelen ihmisen käyttäytymisen erityispiirteitä digitalisoituvissa palvelukohtaamisissa. Kun tekoälykumppani lupaa vähentää yksinäisyyttä ja lisäävän hyvinvointia se haastaa ihmisyyden ja ihmissuhteet. Siksi tarvitsemme lisää ymmärrystä tekoälykohtaamisten synnyttämistä tiedostamattomistakin reaktioista, ja niiden vaikutuksista hyvinvointiimme.

Tutkimustiimissämme tavoitteena on uudistaa markkinoinnin tieteenalaa kehittämällä Biomarkkinoinnin paradigmaa - jossa biologisten multimodaalisten mittausten kautta voidaan ymmärtää paremmin ihmisen ja tekoälyn välisiä transformatiivisia palvelukohtaamisia.

Tutkimusaiheet

  • Biomarkkinointi
  • virtuaaliset palvelukohtaamiset
  • huumori, inhimillisyys, vastuullisuus
  • Ihmiseltä ihmiselle -markkinointi

Tutkijan tiedot

Yhteystiedot

Sähköposti

eeva-liisa.oikarinen@oulu.fi

Puhelinnumero

+358294487772

Vierailuosoite

Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Erkki Koiso-Kanttilan katu, 90570 Oulu

Postiosoite

Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu PL 4600, 90014 University of Oulu