Eeva-Liisa Oikarinen
KTT
Yliopistotutkija
Markkinointiviestintä, Palvelujen markkinointi, Digitaalinen markkinointi
Markkinoinnin, johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan yksikkö
Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu

Olen väitellyt kauppatieteiden tohtoriksi Markkinoinnista Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta kesäkuussa 2018. Minulla on myös markkinoinnin alan dosentuuri Turun yliopistossa erityisosaamisena kuluttajan vuorovaikutuskäyttäytyminen (kesäkuu 2023).
Olen tutkinut inhimillisyyden eri ilmentymiä, etenkin huumoria ja sen rajoja, leikillisyyttä ja vitsailua, liiketoiminnan erilaisissa vuorovaikutustilanteissa kuten esimerkiksi rekrytointimainonnassa, palvelukohtaamisissa, ja innovaatiojohtamisessa.
Tällä hetkellä tarkastelen ihmisen käyttäytymisen erityispiirteitä digitalisoituvissa palvelukohtaamisissa. Kun tekoälykumppani lupaa vähentää yksinäisyyttä ja lisäävän hyvinvointia se haastaa ihmisyyden ja ihmissuhteet. Siksi tarvitsemme lisää ymmärrystä tekoälykohtaamisten synnyttämistä tiedostamattomistakin reaktioista, ja niiden vaikutuksista hyvinvointiimme.
Tutkimustiimissämme tavoitteena on uudistaa markkinoinnin tieteenalaa kehittämällä Biomarkkinoinnin paradigmaa - jossa biologisten multimodaalisten mittausten kautta voidaan ymmärtää paremmin ihmisen ja tekoälyn välisiä transformatiivisia palvelukohtaamisia.
Tutkimusaiheet
- Biomarkkinointi
- virtuaaliset palvelukohtaamiset
- huumori, inhimillisyys, vastuullisuus
- Ihmiseltä ihmiselle -markkinointi
Tutkijan tiedot

Yhteystiedot
Sähköposti
Puhelinnumero
Vierailuosoite
Postiosoite