SpEDU - erityispedagogiikan tutkimusryhmä
Tutkimusryhmä SpEdu (Special Education) tutki moninaisuutta ja erityispedagogisia teemoja.

Tutkimusryhmän tiedot
Yksikkö ja tiedekunta
Yhteystiedot
Tutkimusryhmän vetäjä
- professorMarjatta Takala
Tutkimusryhmän kuvaus
SpEDU -ryhmä (Special Education) on Oulun yliopiston erityisopetuksen tutkimusryhmä. Se keskittyy inkluusion, oppimisen tuen ja yhteenkuuluvuuden politiikan teemoihin. Uutena teemana tutkimme oppilaan kokemuksia erityisopetuksesta.
Kevääseen 2025 mennessä erityispedagogiikasta on Oulun yliopistossa on hyväksytty kuusi tohtorinväitöstä ja yksi lisensiaattityö.
KM Riikka Sirkko väitteli aiheesta Opettajat ammatillisina toimijoina inkluusiota edistämässä marraskuussa 2020.
KM Helena Nykänen väitteli aiheesta Veteen piirretty viiva. Opettajien ja rehtoreiden kokemuksia tehostetun tuen toteutumisesta perusopetuksen alakoulussa keväällä 2021.
KM Marjut Kokko väitteli joulukuussa 2021 aiheesta Kohti uudenlaista opettajuutta: Yhteisopettajuus edistämässä opettajien yhteistyötä ja inkluusiota kouluissa.
KM Marjo-Rita Mäkäräinen väitteli kesäkuussa 2022 aiheesta ”Kaikki tarvitsevat ystäviä”. Kehitysvammaisten koululaisten ystävyyssuhteet.
KM Marja Kosola väitteli lokakuussa 2023 aiheesta: Nuoren kokemukset matematiikan opiskelusta ja tehostetun tuen tukitoimista.
KM Ninnu Kotilainen väitteli huhtikuussa 2025 aiheesta: Oppimisen tuki yläkoulussa. Oppilaiden, aineenopettajien ja erityisopettajien näkemyksiä ja kehitysehdotuksia.
Lisäksi vuonna 2025 hyväksyttiin SpEdussa lisensiaattityö, tekijänä Marianna Harutyunyan ja työn otsikko: Inclusive Education in Armenia: Perspectives from teachers, parents, and support service specialists.
SpEdu-julkaisuja:
Takala, M. & Sirkko, R. 2022. Pre-service teachers’ attitudes towards inclusion in Finland. Support for Learning. http://dx.doi.org/10.1111/1467-9604.12415
Takala, M., Pihlaja, P. & Viljamaa, E. 2022. ‘Yes, it’s good, but…’ – Student teachers’ inclusion. Scandinavian Journal of Educational Research. https://doi.org/10.1080/00313831.2022.2115133
Kokko, M., Pihlaja, P. & Takala, M. 2022. Towards inclusive teaching: Finnish teachers’ justifications for co-teaching. Education in the North, 29(1), 61-83. https://doi.org/10.26203/0c1a-sq18
Takala, M. & Wickman, K. 2021. Samundervisning- en metod för inkluderande lärmiljöer. I Mara Westling Allodi (red.) Specialpedagogik för Lärare. Stockholm. Natur & Kultur. pp. 170-192.
Kokko, M.; Takala, M. & Pihlaja, P. 2021. Finnish teachers’ views on co-teaching. British Journal of Special Education. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12348
Kokko, M.; Takala, M. & Muukkonen, H. 2020. Kohti uudenlaista opettajuutta: yhteisopettajuus haastamassa yksin tekemisen kulttuuria. NMI-Bulletin, 30(4), 41-58.
Sirkko, R., Takala, M., & Muukkonen, H. 2020. Yksin opettamisesta yhdessä opettamiseen: Onnistunut yhteisopettajuus inkluusion tukena. Kasvatus & Aika, 14(1), 26–43. https://doi.org/10.33350/ka.79918
Kotilainen, N. & Takala, M. 2024. “So much invisible work” -The role of special education teachers in Finnish lower secondary schools, Scandinavian Journal of Educational Research, DOI: 10.1080/00313831.2024.2317733
Jos erityispedagogiikan jatko-opinnot kiinnostavat, tutustu sivuihin
https://www.oulu.fi/fi/tutkimus/tutkijakoulu
Voit olla myös yhteydessä mahdollisiin sopiviin ohjaajiin, kun aiheesi alkaa jäsentyä.
Päivitetty 29.4.2025