Joko tunnet uuden kirjautumisikkunan?

Yliopiston nettipalveluihin kirjautuminen muuttuu sekä teknisesti että visuaalisesti. Uusi kirjautumisikkuna on tähän uutiseen liitetyn kuvan mukainen.
Azure login window

Uudessa kirjautumisessa:

• Kirjoita käyttäjätunnuksesi O365-palvelusta tutussa pitkässä muodossa. Pitkä tunnus muodostuu omasta käyttäjätunnuksesta opiskelijoilla näin: tunnus@student.oulu.fi ja henkilökunnalla näin: tunnus@univ.yo.oulu.fi.
  • Kirjautumiseen kuuluu MFA-varmennus. Sinua pyydetään varmistamaan kirjautuminen sillä todentamistavalla, jonka olet aiemmin valinnut. Varmistusta kysytään pääsääntöisesti silloin, kun kirjaudut palveluihin kampusverkon ulkopuolelta, mutta joskus sitä voidaan pyytää myös kampusverkossa tai VPN-yhteydessäkin.

Uusi kirjautumistapa käyttää Microsoft Azuren autentikointimenetelmää entisen ADFS:n sijasta. Tämä muutostyö on aloitettu niiden Shibboleth-kirjautumista käyttävien järjestelmien osalta, jotka eivät käytä Haka-käyttäjätunnistusjärjestelmää (mm. Zoom, Yuja, FileSender, Google Workspace for Education).

Microsoftin nettiselaimella käytettäviin palveluihin (O365/M365, Azure) uusi kirjautumistapa otetaan käyttöön 1.6.2022. Näihin palveluihin ei SSO:n (Single Sign-on) ansiosta tarvitse erikseen kirjautua, jos käytät yliopiston työasemaa. Kirjautuminen vaaditaan kuitenkin, jos käytät palveluita selaimen InPrivate/Incognito-ikkunassa tai käytät jotakin muuta tai omaa laitetta.

HUOM. Jos kirjautuminen ei muutoksen jälkeen onnistu, kannattaa tyhjentää selaimen välimuisti. Jos se ei yksin auta, kannattaa myös poistaa selaimeen tallennetut yliopiston univ/student-tunnukset ja niiden salasanat.

Lisätietoa aiemmassa uutisessa: Uusi, yhtenäinen kirjautumistapa otetaan käyttöön

Lisätietoa MFA:sta: Monivaiheinen tunnistautuminen MFA (OY) (oulu.fi)

Viimeksi päivitetty: 2.6.2022