Kalevan taidekokoelma piristää Linnanmaan kampuksen käytäviä

Linnanmaan kampuksen käytäville on ilmestynyt taideteoksia kuluneen syksyn aikana. Oulun yliopiston taidetoimikunta on nimittäin tuonut Kalevan taidekokoelman päivänvaloon ja asettanut teokset yliopistoyhteisön ihasteltaviksi.
Virastomestari Ismo Vääräniemi (vas) ja yliopistonlehtori Tapio Tenhu ripustavat taiteilija Pentti Koiviston teosta "Rakennustyömaa" (1961) yliopiston keskusaulaan.
Palveluassistentti Ismo Vääräniemi (vas) ja yliopistonlehtori Tapio Tenhu ripustavat taiteilija Pentti Koiviston teosta "Rakennustyömaa" (1961) yliopiston keskusaulaan.

Kun Kaleva vuonna 2017 muutti uuteen toimitaloon, deponoitiin heidän noin 350 teosta sisältävä taidekokoelmansa Oulun yliopistolle. Yksi yliopiston taidetoimikunnan tehtävistä on ollut saada kaikki Kalevan teokset esille Linnanmaan kampukselle. Projekti on nyt viimeisiä ripustuksia vaille valmis.

”Olemme halunneet asettaa valtaosan teoksista Linnanmaan kampuksen väylälle, jotta ne olisivat mahdollisimman monen nähtävissä. Maalauksia ja veistoksia on kuitenkin aseteltu myös yksittäisille käytäville. Suurin osa taideteoksista on sijoiteltu tekijän mukaan eli saman taiteilijan työt ovat nähtävissä tietyllä käytävällä”, kertoo Oulun yliopiston tila-asiantuntija Inkeri Hedemäki.

Hedemäki on yliopiston yhdeksänjäsenisen taidetoimikunnan vetäjä. Kalevan kokoelman esille laittaminen on ollut toimikunnan ykkösprioriteetti, mutta tavoitteena on käydä myös muut yliopistossa olevat taidekokoelmat läpi.

”Yliopistolla on Kalevan taidekokoelman lisäksi teoksia myös yliopiston omasta kokoelmasta sekä valtion taideteostoimikunnan kokoelmasta. Kaikki teokset tullaan rekisteröimään yhteen tietokantaan.”

Two art work on the wall at Linnanmaa campus.

Taulujen metsästäminen onkin ollut välillä melkoista salapoliisityötä. Yksi etsinnässä ollut teos löytyi lopulta toisen teoksen nurjalta puolelta. Lisäksi teoksia on siirrelty esimerkiksi remonttien tieltä, joten nykyinen sijainti saattaa olla mysteeri. Tavoitteena olisi kuitenkin paikantaa kaikki teokset ja saada ne nimettyinä esille.

”Ainakin osaan kylteistä laitetaan perustietojen lisäksi myös QR-koodit, joiden avulla saa lisätietoa esimerkiksi teoksen tekijästä”, Hedemäki mainitsee.

Toiveena taidetoimikunnalla on, että jossain vaiheessa voitaisiin kampuksilla järjestää taidekävelyitä, joissa yliopiston henkilökunta ja opiskelijat pääsisivät opastetuilla kierroksilla kuulemaan teoksista lisää.

Hedemäen mukaan Kalevan kokoelma on nähtävillä Linnanmaan käytävillä siihen asti, kunnes kokoelman omistajat pyytävät sen takaisin.

”Ainakin tähän asti teosten näkyville asettaminen on saanut valtavasti kiitosta osakseen”, Hedemäki hymyilee.

Teksti: Vilma Lehto

Viimeksi päivitetty: 24.1.2023