Liikuntaseurojen terveyden edistämisessä parannettavaa – seuranuortenkin ruokailutottumuksissa puutteita

Suomalaiset nuorten liikuntaseurat suhtautuvat positiivisesti terveyden edistämiseen. Seuratoimintaan osallistuvien nuorten terveyttä edistävän syömisen tukemiseksi tarvitaan kuitenkin lisää toimia, väitöstutkimus osoittaa.

Terveystieteiden maisteri Laura Heikkilä tarkasteli väitöstutkimuksessaan terveyden edistämistä suomalaisissa nuorten liikuntaseuroissa sekä tutki liikuntaseuratoimintaan osallistumisen, ruokailutottumusten, urheilun kilpailullisen tavoitteen ja kehokokemuksen välisiä yhteyksiä.

Tutkimus osoitti, että liikuntaseuratoimintaan osallistuvat nuoret söivät keskimäärin terveellisemmin kuin muut nuoret. Tavoitteellisesti kilpaurheilevat nuoret olivat myös tyytyväisempiä kehoonsa. Tutkimuksen perusteella näitä eroja selittivät muut tekijät kuin liikuntaseuratoiminta itsessään, esimerkiksi seuratoimintaan osallistuvien nuorten runsaampi liikkuminen ja parempi koettu fyysinen kunto.

Tutkimuksessa havaittiin, että liikuntaseuratoiminnassa mukana olevien nuorten ruokailutottumuksissa oli myös puutteita. Heistä esimerkiksi vain noin puolet vastasi syövänsä kasviksia tai hedelmiä päivittäin.

”Nuorten ravitsemusterveyden edistämiseen tarvitaan useiden tahojen yhteistyötä”, Heikkilä toteaa. ”Liikuntaseurat tavoittavat noin puolet suomalaisista nuorista ja niiden mahdollisuudet nuorten terveyttä edistävän syömisen tukemisessa on tunnistettu. Väitöstutkimukseni perusteella on tarpeen selvittää, mitkä käytänteet ovat tehokkaita liikuntaseurojen terveyden edistämisessä ja miten ne voitaisiin sisällyttää osaksi liikuntaseurojen toimintaa”, hän pohtii.

Väitöstutkimus toteutettiin ODL Liikuntaklinikalla ja Oulun yliopistossa osana valtakunnallista Terveyttä edistävä liikuntaseura -tutkimusta.

Tutkimukseen osallistui yli 1900 yläkouluikäistä nuorta, yli 300 liikuntaseurojen toimihenkilöä ja lähes 300 valmentajaa, jotka vastasivat sähköisiin kyselyihin terveystottumuksistaan ja liikuntaseuransa terveyden edistämisestä.

Laura Heikkilä väittelee Oulun yliopistossa perjantaina 19. huhtikuuta. Lisätietoja väitöksestä.

Lue myös: Urheiluseurassa harrastaminen ei paranna nuorten ruokailutottumuksia

Viimeksi päivitetty: 12.4.2024