Muista käyttösäännöt kirjaston e-aineistoja käyttäessäsi

Kirjaston tarjoamia elektronisia aineistoja kuten e-kirjoja, e-lehtiä ja tietokantoja käytettäessä tulee noudattaa kyseisen e-aineiston omia käyttöehtoja sekä Oulun yliopiston IT-palveluiden käyttösääntöjä. Jos e-aineistojen palveluntarjoajat havaitsevat käyttöehtojensa vastaista toimintaa, he voivat estää käyttäjältä pääsyn kyseiseen aineistoon jatkossa.

Käyttöehdot määritellään elektronisten aineistojen käyttösopimuksissa. FinELib-aineistojen käyttöehdoista on erillinen kooste. Kannattaa tutustua myös alla oleviin e-aineistojen yleisiin käyttöehtoihin.

Jos e-aineistojen palveluntarjoajat havaitsevat käyttöehtojensa vastaista toimintaa, he voivat estää käyttäjältä pääsyn kyseiseen aineistoon jatkossa. Tämän alkusyksyn aikana on ilmennyt jo useita käyttöehtojen rikkomuksia (mm. pdf-tiedostojen massatulostamista), joiden takia käyttäjiä on jouduttu estämään.

Kirjaston e-aineistojen yleiset käyttöehdot

Mitä saa tehdä?

• selailla ja tehdä tiedonhakuja
  • kohtuullisessa määrin tulostaa paperille tai tallentaa hakujen tuloksia omaan opiskelu- tai tutkimuskäyttöön (ei-kaupalliseen tarkoitukseen)
  • kohtuullisessa määrin tulostaa paperille tai tallentaa yksittäisiä artikkeleita tai tekstin osia
  • lähettää sähköpostitse tai paperikopioina yksittäisiä artikkeleita toiselle henkilölle henkilökohtaiseen käyttöön tieteellisen kommunikoinnin nimissä.

Mitä ei saa tehdä?

• käyttää aineistoa tai osaa siitä kaupallisiin tarkoituksiin
  • levittää, myydä tai muokata aineistoa tai tehdä siitä johdannaisteoksia tai antaa aineistoa muille kuin sen käyttöön oikeutetuille henkilöille
  • poistaa tai muuttaa aineistossa olevia tekijöiden nimiä tai kustantajan tekijänoikeusmerkintöjä tai muita tunnistetietoja tai kieltoja
  • käyttää ohjelmistoja, jotka automaattisesti haravoivat aineistoja
  • järjestelmällisesti kopioida tai tulostaa aineistoa paperille tai julkaista aineistoa uudelleen muussa muodossa.

Kirjaston e-aineistojen käyttäminen

E-kirjat opas (Oulun Yliopisto) | E-kirjat opas (Oamk)

Oulun yliopiston IT-palveluiden käyttösäännöt

Yhteydenotot: elele@oulu.fi