Suvi-Anna Salminen on OYY:n hallituksen uusi puheenjohtaja, Lotta Leinonen luotsaamaan SYL:n hallitusta

Suvi-Anna Salminen on aloittanut Oulun yliopiston ylioppilaskunnan (OYY) hallituksen puheenjohtajana vuoden 2023 alussa. OYY:n hallituksen puheenjohtajana vuoden 2022 loppuun asti ollut Lotta Leinonen on valittu Suomen noin 130 000 yliopisto-opiskelijaa edustavan Suomen ylioppilaskuntien liiton (SYL) puheenjohtajaksi.
Lotta Leinonen ja Suvi-Anna Salminen kävelevät vierekkäin Linnanmaan kampuksen käytävällä hymyillen kohti kameraa.

Suvi-Anna Salminen opiskelee neljättä vuotta suomen kieltä Oulun yliopistossa. Vuonna 2022 Salminen oli ylioppilaskunnan hallituksen toinen varapuheenjohtaja ja vastasi hallituksessa viestinnästä. Hänellä on aikaisempaa järjestökokemusta muun muassa suomen kielen ainejärjestöstä Suma ry:stä.

”Odotan innolla tätä vuotta ja sitä, että pääsemme aloittamaan uuden hallituksen kanssa työskentelyn kohti yhteisiä päämääriä. On suuri kunnia, että sain edustajistolta luottamuksen toimia puheenjohtajana ja toimia toisen vuoden ylioppilaskunnan hallituksessa. Aiemman kokemuksen turvin voin luottavaisin mielin tarttua toimeen uudessa roolissani”, Salminen kertoo.

Salmisen mukaan tänä vuonna ylioppilaskunnan toiminnassa näkyvät vahvasti eduskuntavaalit. Lisäksi syksyllä ylioppilaskunnassa käydään edustajistovaalit, jolloin valitaan uusi edustajisto. Myös opiskelijaedustajien eli hallopedien valinta yliopiston eri toimielimiin sijoittuu syksyyn 2023.

”Tänä vuonna haluan vaikuttaa eritoten kahteen asiaan. Olisi hyvä, että eduskuntavaalien jälkeen eduskunnassa on vaalipiiristämme nuoria ja opiskelijamyönteisiä kansanedustajia. On tärkeää, että seuraavan kauden hallitusohjelmassa huomioidaan nuoret ja opiskelijat. Toisekseen haluan keskittyä ylioppilaskunnan järjestölliseen kehittämiseen. Viime vuoden aikana ylioppilaskunnassa on tapahtunut uudistuksia, ja ne on hyvä saada vakiinnutettua osaksi toimintaamme”, Salminen summaa.

Lotta Leinonen opiskelee Oulun yliopiston kauppakorkeakoulussa viidettä vuotta. Hän on OYY:n hallituksen puheenjohtajuuden lisäksi toiminut vuonna 2022 Oulun yliopiston kampusvisiotyöryhmän puheenjohtajana. Kampusvisiotyöryhmä on työstänyt skenaarioluonnoksia siitä, millainen Oulun yliopisto olisi vuonna 2050.

Uuteen pestiinsä SYL:n puheenjohtajana Leinonen suhtautuu positiivisin mielin.

”Lähden todella innostunein, odottavaisin ja tietenkin jännittynein mielin puheenjohtajaksi. Viime vuosi Oulun yliopiston ylioppilaskunnassa on ollut todella merkityksellinen ja olen päässyt kokemaan monenlaista ja tekemään vaikuttavaa edunvalvontaa opiskelijoiden hyväksi. Tänä vuonna toivon saavani myös mahtavia kokemuksia ja tietenkin odotan edunvalvontaa entistä isommissa saappaissa”, Leinonen sanoo.

Myös SYL:n tulevan kauden toiminnassa eduskuntavaalit ovat vahvasti läsnä. Leinonen haluaa olla puolustamassa opiskelijoiden etua läpi vaalien ja hallitusneuvotteluiden. Eduskuntavaalien jälkeen SYL:n hallitus keskittyy europarlamenttivaaleihin. Lisäksi SYL on mukana esimerkiksi korkeakoulujen rahoitusmallin uudistamisessa, edistämässä yhdenvertaisuutta ja opiskelijoiden hyvinvointia sekä parantamassa kansainvälisten opiskelijoiden integroitumista Suomeen.

Lue lisää Oulun yliopiston hallinnon opiskelijaedustajista OYY:n verkkosivuilta

Haastattelu: Vilma Lehto