Syöpäsäätiöltä rahoitusta Oulun yliopiston syöpätutkimukseen

Syöpäsäätiö on jakanut tänä vuonna syöpätutkimukseen apurahoja ennätykselliset 7,35 miljoonaa euroa. Oulun yliopistosta rahoituksen sai kuusi tutkimusryhmää.

Oulun yliopistoon myönnettiin seuraavat rahoitukset:

Prof. Valerio Izzi ja tutkimusryhmä, 92 558 €, Matrisome phenotype switch in cancer: prognostic and therapeutic applications, 2-vuotiseen tutkimustyöhön.

Prof. Johanna Myllyharju ja tutkimusryhmä, 120 000 €, Collagen prolyl 4-hydroxylases and lysyl hydroxylases in pancreatic cancer progression and metastasis. 2-vuotiseen tutkimustyöhön.

Assoc. Prof. Daniela Ungureanu ja tutkimusryhmä, 117 000 €, Investigating new therapeutic vulnerabilities in ovarian cancer via targeting PI3K/RTKs signaling. 2-vuotiseen tutkimustyöhön.

LT Peppi Karppinen ja tutkimusryhmä, 180 000 €, Signaling by 2-oxoglutarate-analogue oncometabolites and hypoxia in cancer. 3-vuotiseen tutkimustyöhön.

M.Sc (Tech), PhD (on going) Md Ziaul Hoque ja tutkimusryhmä, 4 000 €, Staining Resilient Algorithms for Cancer Image Analysis in Digital Pathology. Väitöskirja-apuraha.

MSc Susanna Koivuluoma ja tutkimusryhmä, 4 000 €, Evaluating the role of rare candidate alleles discovered by whole-exome sequencing in hereditary breast cancer predisposition. Eksomisekvensoinnilla löydettyjen kandidaattialleelien merkitys perinnöllisessä rintasyöpäalttiudessa. Väitöskirja-apuraha.

Hakemuksia Syöpäsäätiölle tuli syksyn määräaikaan mennessä yhteensä 231 ja näistä tutkimusapurahahakemuksia oli 162 sisältäen suurapurahahakemukset, joita oli 11. Kliiniseen eli potilaaseen kohdistuvaan syöpätutkimukseen luokiteltavia hakemuksia oli 44 %.

Hakemusmäärät, erityisesti väitöskirja-apurahahakemuksien, ovat säätiön mukaan tänä vuonna palautuneet koronapandemiaa edeltävälle tasolle.

Lue lisää Syöpäsäätiön sivuilta

Syöpäsäätiön myöntämät apurahat 2022