THL:n viesti opiskelijoille: Kun suojaat itseäsi koronatartunnalta, suojaat myös kämppistäsi, isovanhempiasi ja sisaruksiasi

On tosiasia, että joudumme elämään koronaviruksen kanssa vielä jonkin aikaa. Tärkeämpi fakta on, että tunnemme parhaat keinot ehkäistä tartuntoja. Kun suojaat itseäsi tartunnalta, suojaat myös perhettäsi ja kavereitasi.

Vaikka et kuuluisi itse koronaviruksen riskiryhmään, on tärkeää ajatella niitä, joille koronavirus voi aiheuttaa vakavan taudin. Lähipiirissäsi voi olla syöpää sairastava ystävä, vanha isovanhempi tai vaikkapa pahasta astmasta kärsivä pikkusisar. Koronaviruksen riskiryhmään kuuluvia on Suomessa yli miljoona, joten kohtaamme heitä arjessa joka päivä: kotona, koulussa, kaupassa, kirjastossa tai ravintolassa.

Koska koronavirus voi tarttua jo päiviä ennen oireiden alkamista, kuka tahansa meistä voi tietämättään levittää virusta. Meidän jokaisen vastuulla on suojata riskiryhmään kuuluvia.

Biletä virtuaalisesti, ulkona ja pienellä porukalla

Korona-aikanakin voi juhlia, vaikka etäkastajaiset eivät kuulostaisi niin hauskalta. Ole kekseliäs ja näytä esimerkkiä bileiden järjestämisestä etäyhteyksin. Jaa kokemukset onnistuneista digitapahtumista myös muille.

Suosi kokoontumista ulkona sisätilojen sijasta, vaikka sää ei olisi paras mahdollinen. Ja pidä porukka pienenä. Mitä vähemmän väkeä, sitä pienempi on riski tartuntojen leviämiselle.

THL kerää tietoa koronaviruksen leviämisestä. Tartuntoja on lähtenyt liikkeelle perhejuhlissa, joukkueurheilussa, ilta- ja yöelämässä, työpaikoilla sekä opiskelijajuhlissa.

Tällaisista tilanteista koronavirus leviää usein perhepiiriin.

Muistilista korona-arkeen

• Pidä opiskelukavereihisi yhteyttä ja tsemppaa heitä kestämään korona-aikaa.
  • Opiskelijayhteisössä on voimaa, joka auttaa jaksamaan. Tukeudu siihen, jos koet olevasi yksin.
  • Oppilaitoksesi on ohjeistanut hyvin hygieniasta, turvaväleistä, Koronavilkun lataamisesta, laajemmista kokoontumisista sekä tarvittaessa maskien käytöstä – noudata niitä.
  • Järjestä opiskelijajärjestösi kokoukset ja muut tapaamiset etänä.
  • Ainejärjestöt tavoittavat opiskelijoitaan lähes päivittäin, kannustakaa toisianne vastuullisuuteen.
  • Jos mahdollista, suosi etätenttejä sekä tenttiakvaarioita. Muista hyvä hygienia, jotta muut voivat turvallisin mielin käyttää samoja tiloja jälkeesi.
  • Älä osallistu isoihin opiskelijajuhliin äläkä järjestä sellaisia.

Yhteistyöterveisin

Mika Salminen