Tohtoriksi kolmessa vuodessa – Oulun yliopisto palkkaa 55 uutta väitöskirjatutkijaa kevään aikana

Kiinnostaisiko sinua tehdä tohtorin tutkinto kolmessa vuodessa? Oulun yliopisto rekrytoi maalis-huhtikuun aikana 55 väitöskirjatutkijaa kolmen vuoden työsuhteisiin suorittamaan tohtorin tutkintoa. Kyseessä on valtakunnallinen tohtorikoulutuspilotti, jota rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Tohtorikoulutuspilotin tavoitteena on lisätä huippuosaajien eli tohtoreiden määrää Suomessa sekä uudistaa tohtorikoulutusta. Tohtoreiden osaaminen halutaan laajemmin yhteiskunnan ja työelämän käyttöön. Pilotilla tavoitellaan myös tohtorikoulutettujen liikkuvuuden lisäämistä yliopistojen, yritysten, tutkimuslaitosten ja muiden organisaatioiden välillä.

Oulun yliopistolle on myönnetty yhteensä 98 väitöskirjatutkijan tehtävää 14 alakohtaisessa tohtorikoulutuspilotissa, jotka toteutetaan useamman yliopiston muodostamissa konsortioissa. Nyt keväällä on haettavana 55 väitöskirjatutkijan paikkaa 11 eri tutkimuskohteessa. Paikkoja avautuu mm. luonnontieteiden, lääketieteen ja tieto- ja sähkötekniikan alalle. Väitöstutkimusten aiheet liittyvät mm. tekoälyyn, syöpätutkimukseen ja kestävään kehitykseen. Haku Oulun yliopiston tohtorikoulutuspaikkoihin on auki maalis-huhtikuun aikana. Osa hauista päättyy jo huhtikuun alussa. Loput 43 paikkaa tulevat haettaviksi elo-syyskuussa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt yliopistoille yhteensä 255 miljoonaa euroa tohtorikoulutuksen uusien käytänteiden pilotointiin vuosina 2024–2027. Lisärahoitus suunnataan 1 000 väitöskirjatutkijalle, jotka otetaan työsuhteisiin yliopistoihin suorittamaan tohtorin tutkintoa.

Pilottien tieteenalat edustavat tutkimuksen lippulaiva-aloja tai muiden alojen tutkimusaiheita siten, että toteutuksessa on mukana myös tutkimuslaitoksia ja yrityksiä. Pilotit tukevat valmistuneiden tohtoreiden työllistymistä laajasti niin julkiselle kuin yksityiselle sektorille. Piloteissa testataan tohtorikoulutuksen uusia ohjauksen käytänteitä sekä nykyistä joustavampaa prosessia ja sisältöä.

Tutustu tohtorikoulutuspilottiin.

Viimeksi päivitetty: 19.3.2024