Tutkijat löysivät eturauhassyövän perinnölliseen alttiuteen ja etenemiseen liittyvän uuden mekanismin

Oulun yliopiston tutkijat osoittivat uudessa tutkimuksessaan molekyylitason mekanismin, joka näyttäisi selittävän eturauhassyöpään sairastumisen alttiutta ja syövän etenemistä. Löydös on hiljattain julkaistu korkeatasoisessa Nature Communications -tiedelehdessä.

Eturauhassyöpä on miesten yleisin syöpä, johon Suomessa sairastuu vuosittain noin 5000 miestä. Maailmanlaajuisesti uusia eturauhassyöpätapauksia todetaan 1,1 miljoonaa joka vuosi.

Eturauhassyöpä on yleisin iäkkäillä miehillä, ja ikä onkin syövän suurin yksittäinen riskitekijä. Myös geeneillä tiedetään olevan osuutta taudin synnyssä: miehen riski sairastua on kaksinkertainen, jos omalla isällä tai veljellä on todettu eturauhassyöpä.

Eturauhassyövän taustalla vaikuttavat geenit ja varsinkin niiden roolin taustalla olevat molekyylitason mekanismit tunnetaan kuitenkin vain osittain. Geneettisten mekanismien ja biologisten vaikutusten tutkiminen on tärkeää taudin diagnosoimiseksi ja kullekin potilaalle sopivien hoitomuotojen löytämiseksi.

Oulun yliopiston professorien Aki Mannisen ja Gong-Hong Wein johtamassa tutkimuksessa kuvattiin yksityiskohtaisesti, miten somaattisen ja ituradan solujen geneettinen vuorovaikutus liittyy eturauhassyövän geneettiseen riskiin. Tutkimus osoitti, miten tietyt genomissa esiintyvät yhden emäksen vaihtelut eli SNP:t vaikuttavat syövän riskiin erityisesti silloin, jos potilaalta löytyy eturauhassyövälle tyypillinen kahden geenin fuusiomutaatio, TMPRSS2-ERG.

Tutkimuksessa havaittiin muun muassa, että SNP:t säätelevät transkriptiofaktori HNF1B:n tuottoa TMPRSS2-ERG:n välittämänä. Lisäksi HNF1B ja TMPRSS2-ERG yhdessä sitoutuvat lukuisiin muihin genomialueisiin ja vaikuttavat syövän etenemiseen.

Tutkimuslöytö on merkittävä, sillä sen pohjalta on mahdollista kehittää eturauhassyövän diagnostiikkaa ja hoitoja tulevaisuudessa. ”Tuoreet tutkimustuloksemme voivat olla osaltaan auttamassa yksilöllisten hoitomuotojen kehittämistä eturauhassyöpää sairastaville”, tutkimusjulkaisun pääkirjoittajat Nikolaos Giannareas ja Qin Zhang toteavat.

Tutkimusjulkaisu: Nikolaos Giannareas*, Qin Zhang*, Xiayun Yang*, Rong Na*, Yijun Tian, Yuehong Yang, Xiaohao Ruan, Da Huang, Xiaoqun Yang, Chaofu Wang, Peng Zhang, Aki Manninen, Liang Wang, Gong-Hong Wei (2022). Extensive germline-somatic interplay contributes to prostate cancer progression through HNF1B co-option of TMPRSS2-ERG. Nat Commun 13: 7320. DOI:10.1038/s41467-022-34994-z. *Equal contribution