Yliopiston uudet patentit liittyvät sähkökeraameihin, optiikkaan ja energian keruuseen

Seitsemälle Oulun yliopistossa kehitetylle keksinnölle myönnettiin patentti vuonna 2022. Uudet keksinnöt mahdollistavat sähkökeraamien kestävämmän valmistuksen, toimivat laserpohjaisen etäisyysmittauksen ja kuvantamisen eri vaiheissa ja mahdollistavat energian harvestointia eri energiamuodoista.
Electroceramics sample and tweezers

Tänä päivänä sähkökeraamisten komponenttien valmistus vaatii jopa tuhannen asteen lämpötilaa. Kaksi uutta patentoitua keksintöä mahdollistaa sähkökeraamisten komponenttien valmistamisen huoneenlämmössä, mikä laskee valmistuksen energiankulutusta ja mahdollistaa muun elektroniikan sisällyttämisen komponentteihin jo valmistusvaiheessa.

Sähkökeraameihin liittyen patentointiin myös keksintö, joka mahdollistaa sähkökeraamijätteen hyödyntämisen uusien komponenttien valmistamisessa. Näin komponentit, joiden valmistus on epäonnistunut, voidaan käyttää uudelleen.

Patentoidut sähkökeraamikeksinnöt syntyivät Akateemikko Heli Jantusen tutkimusryhmässä mikroelektroniikan tutkimusyksikössä.

Sähköä tuottava monitoiminen sensori

Patentti myönnettiin myös Oulun yliopistossa mikroelektroniikan tutkimusyksikössä apulaisprofessorina toimivan Yang Bain kehittämälle materiaalille, joka pystyy keräämään ympäristöstään liike-, lämpö- ja aurinkoenergiaa ja muuttamaan ne sähkövirraksi.

Uutta materiaalia hyödyntämällä voidaan esimerkiksi pidentää sensorien toiminta-aikaa, ja mahdollisesti tulevaisuudessa ne voisivat kerätä kaiken toimintaan tarvitsemansa energian ympäristöstään.

Kuvantamisen kokonaisratkaisu

Niin etäisyysmittaus kuin alueiden kuvantaminen laseria hyödyntäen ovat monimutkaisia tapahtumia, joiden eri vaiheisiin on nyt myönnetty kolmelle uudelle keksinnölle patentit. Niistä yksi varmistaa laservalon turvallisuuden paljaalle silmälle, toinen hallitsee luonnonvalon vaikutusta mittauksessa ja kolmas vastaa lähetetyn laservalon vastaanottamisesta mittausjärjestelmään.

Tämänkaltainen systeemitason ratkaisu etäisyyskuvien muodostukseen laskee tuotantokustannuksia merkittävästi, ja sille on useita sovelluskohteita esimerkiksi autoteollisuudessa itseohjautuvien autojen kehityksessä.

Keksinnöt pohjautuvat elektroniikan piirit ja järjestelmät -tutkimusyksikössä toimivan emeritusprofessori Juha Kostamovaaran ryhmän pitkäaikaiseen tutkimukseen.

Oulun yliopiston patenttisalkku koostuu tällä hetkellä yli 50 eri patenttiperheestä, joista osa on lisensoitu yrityksille, osan taas etsiessä vielä oikeaa kaupallistamisreittiä. Vaikka keksinnön patentointiprosessi voi viedä vuosia, se on tärkeä askel keksinnön suojaamiseksi ja mahdollistaa sen kaupallisen hyödyntämisen.

Lue myös: Tieteellinen tutkimus johtaa yhä useammin keksintöön ja kaupallistamiseen

Viimeksi päivitetty: 14.3.2023