Laaja-alaiset kauppatieteen opinnot antoivat miettimisaikaa

Valtteri Mäkäläiselle opiskeluaikojen parasta antia olivat paitsi kirjanpidon perusteet myös ystävät, joiden kanssa pidetään tiiviisti yhteyttä edelleen.
Valtteri Mäkäläinen

Laaja-alaiset kauppatieteen opinnot antoivat miettimisaikaa

”Ouluun lähteminen oli oikeastaan parasta, mitä minulle pystyi tapahtumaan. Poistuminen omalta mukavuusalueelta ja muutto vieraaseen kaupunkiin pakottivat luomaan kaverisuhteita tyhjästä. Se oli mahtavaa! Sain opiskeluaikana paljon uusia ystäviä, joiden kanssa olemme vieläkin läheisiä”, hehkuttaa Valtteri Mäkäläinen.

Mäkäläinen on kotoisin Lahdesta, ja monet vanhoista kavereista päätyivät opiskelemaan pääkaupunkiseudulle. Mäkäläiselle itselleen opiskelusuunta ei lukion jälkeen ollut ollenkaan selvä.

”Panostin enemmän urheiluun, eikä koulu hirveästi kiinnostanut. Pääsin kyllä koulun kunnialla läpi ihan hyvin arvosanoin, mutta ajattelin, että minusta tulee koripallon ammattilainen”, Mäkäläinen muistelee.

Loukkaantumiset alkoivat kuitenkin pistää kapuloita urheilu-uran rattaisiin, ja lopulta lääkärit pistivät nuoren miehen tiukan paikan eteen: ammattiura ulkomailla jäisi haaveeksi. Mäkäläisen veli oli juuri tuolloin päässyt lukemaan kauppatieteitä.

”Hän antoi pääsykoekirjan ja sanoi, että lue toi. Innostuin siitä ja päätin hakea kauppikseen.”

Kaikki kauppislaiset yhtä suurta perhettä

Mäkäläinen kuvaa itseään ”myöhäisheränneeksi”. Siinä missä moni kaveri on tiennyt jo lukiossa, mihin menee opiskelemaan, Mäkäläinen on hakenut suuntaansa.

”Luin pääsykokeisiin kaikki pelimatkat. Niissä mitattiin se todellinen motivaatio. Olen myöhemmin käynyt puhumassa lukiolaisille siitä, ettei kannata lannistua, jos kokee, että opiskelupaikka olisi jo pitänyt valita. Kaikki on mahdollista”, hän sanoo.

Kauppatieteet kiinnostavat Mäkäläistä siksi, että koulutus on laaja-alainen.

”Oulun laaja-alaiset kandiopinnot olivat erittäin hyvä juttu tällaiselle opiskelijalle, joka ei vielä tiennyt tarkkaan, mikä on se oma juttu. Kaikkiin pääaineisiin saa perusymmärrystä ennen kuin valinta pääaineesta tehdään. Löysin oman pääaineeni, laskentatoimen, kurssien kautta.”

Tuttu opiskelijaporukka ei myöskään rajautunut vain yhteen pääaineeseen.

”Meitä oli heti iso porukka ja vietimme paljon aikaa yhdessä. Ihmissuhteet ja ystävät ovat minulle tosi tärkeitä, joten opiskeluaika oli ihan parasta. Kaikki olivat samaa perhettä. Emme kilpailleet keskenämme vaan tuimme ja autoimme toinen toisiamme.”

Ystäviä löytyi lisää Indonesian Balilta, missä Mäkäläinen vietti neljä ja puoli kuukautta vaihdossa opiskellen muun muassa kansainvälistä turismia ja kirjanpitoa.

”Jälkikäteen ajateltuna se teki minulle todella hyvää. Olen aina ollut vähän suorittajatyyppi. Hyppäsin huippu-urheilusta opiskelemaan ja tein ensimmäisenä vuonna yli sata opintopistettä. Balilla annoin itselleni luvan vähän hengähtää.”

Rajattomat mahdollisuudet työelämässä

Tällä hetkellä Mäkäläinen työskentelee Helsingissä Normet Groupilla Financial Controllerin roolissa. Kauppatieteen opinnot ovat antaneet työhön hyvän pohjan.

”Kirjanpitoa ja raportointia säätelevät lait ja standardit, ja ne pitää tehdä juuri niin kuin ohjeistettu. Oulusta sain erinomaiset kirjanpidon perusteet ja teoreettisen osaamisen. Käytännön työelämä on vienyt sitten siitä eteenpäin. Koen, että yliopisto-opinnot luovat pohjan myös lähdekriittisyydelle ja sen ymmärtämiselle.”

Sivuaineenaan Mäkäläinen opiskeli yritysjuridiikkaa, jonka kursseilla hän oppi myös lukemaan lakikirjaa.

”Se oli mielenkiintoista ja antoi sellaisia eväitä, joita omassakin elämässä tarvitsee, esimerkiksi verotukseen liittyen. Yliopistossa opin myös etsimään tietoa. Kaikkea ei voi tietää, mutta on tärkeää oppia löytämään oikea tieto.”

Mäkäläisen näkökulmasta oman alan työtilanne ja mahdollisuudet ovat tällä hetkellä erittäin hyvät, suorastaan rajattomat.

”Työntekijöistä on tällä hetkellä älytön pula. Työnhaussakin korostuu ihmissuhteiden merkitys. Voi olla, että se, joka vinkkaa sinulle hyvästä työpaikasta, onkin vaikka vanha opiskelukaveri.”

"Ihmissuhteet ja ystävät ovat minulle tosi tärkeitä, joten opiskeluaika oli ihan parasta. Kaikki olivat samaa perhettä. Emme kilpailleet keskenämme vaan tuimme ja autoimme toinen toisiamme”, Valtteri Mäkäläinen kertoo.

Valtteri Mäkäläinen

Kauppatieteiden maisteri

Pääaine: Laskentatoimi

Sivuaine: Yritysjuridiikka

Työskentelee Normet Groupilla Financial Controllerin tehtävässä

Paitsi omaan alaansa liittyviä kursseja, Mäkäläinen opiskeli Balilla myös balin kieltä. ”Se on tosi yksinkertainen kieli, jonka pystyi ottamaan haltuun suhteellisen nopeasti. Oli mukava vaihtaa kuulumisia taksikuskien kanssa heidän omalla kielellään. Siinä pääsi vähän syvemmälle paikalliseen kulttuuriin.”

Tutustu alan opiskeluun

Opiskele kauppatieteitä kandidaattiohjelmassa tai maisteriohjelmassa.