Kehityksellisen kielihäiriön varhainen ennustaminen ja ennaltaehkäisy

DLD-Global-Oulu

DLD-Global-Oulu -hanke on monitieteinen tutkimushanke, jossa tutkitaan kehityksellisen kielihäiriön varhaisia riski- ja suojaavia tekijöitä koneoppimisen ja verkostoanalyysin menetelmin. Hankkeessa käytetään eri kohortteja ja siinä on mukana tutkijoita Oulun, Itä-Suomen, Newcastlen, Melbournen ja Etelä-Floridan yliopistoista sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.
Lapsi tutkimustilanteessa

Projektin tiedot

Projektin kesto

Projektin rahoittaja

Eudaimonia-Instituutin keihäänkärkiprojekti

Projektin koordinaattori

Oulun yliopisto

Yksikkö ja tiedekunta

Projektin vetäjä

Projektin kuvaus

Kehityksellisellä kielihäiriöllä (Developmental Language Disorder, DLD) tarkoitetaan kielen kehityksen häiriötä, joka vaikuttaa laaja-alaisesti yksilön toimintakykyyn, osallistumiseen ja vuorovaikutukseen. Se ei selity minkään muun tunnetun lääketieteellisen diagnoosin avulla. Kielelliset vaikeudet ovat usein pitkäkestoisia ja voivat vaikuttaa kielteisesti moniin elämän osa-alueisiin, kuten koulutukseen, sosiaalisiin suhteisiin, mielenterveyteen ja työllisyyteen. DLD-Global-Oulu -hankkeen tavoitteena on parantaa kehityksellisen kielihäiriön varhaista ennustamista ja tunnistamista ja edistää tarvittavia tukitoimia.