Lasten ja nuorten vertaisväkivaltaa normalisoivat mekanismit (MEND)
MEND
Projektin tiedot
Projektin kesto
-
Rahoittaja
Suomen Akatemia - Akatemiahanke
Rahoituksen määrä
531 354 EUR
Projektin koordinaattori
Oulun yliopisto
Yksikkö ja tiedekunta
Yhteystiedot
Projektin vetäjä
- Professori, dekaani
- KT, Tutkijatohtori
- Tutkijatohtori
Muut henkilöt
- Yliopisto-opettaja, väitöskirjatutkija
Tutkijat
Projektin kuvaus
Nuorten ystävyyssuhteissaan kokema väkivalta on vähän tutkittu ilmiö, vaikka 25 % nuorten kokemasta väkivallasta on ystävän tai kaverin tekemää. Nuoret eivät välttämättä tunnista väkivaltaa kaverisuhteissaan tai voivat kokea pakkoa alistua sille. Tämä kolmivaiheinen tutkimus tuottaa tietoa nuorten ystävyyssuhteissa normalisoituvasta ja piiloutuvasta väkivallasta sekä nuorten kertomuksista väkivallasta ja ystävyydestä. Tutkimus tarkastelee ystävyyden ja väkivallan kuvauksia koulun dokumenteissa, koulun arjessa, sekä nuorten kertomuksissa. Tutkimus tekee tärkeällä tavalla näkyväksi vertaisväkivallan normalisoitumista. Hanke tuottaa nuorille ja kasvattajille uutta tietoa ja työkaluja tunnistaa ja murtaa normeja, jotka tuottavat ja kätkevät väkivaltaa nuorten ystävyyssuhteissa.
Projektin toimenpiteet
MEND-hankkkeen tietosuojaseloste
https://drive.google.com/file/d/1hYwWJQ_JM0OKiQ0OpFb8UdTjU4YHZRLU/view?usp=drive_link
Projektin tulokset
Artikkelit
Lanas, M., Petäjäniemi, M., Väisänen, A. M., Kauhanen, I., Juutinen, J., & Viljamaa, E. (2024). The production of a child in conflict in teacher education – research on available storylines. European Journal of Teacher Education, 1–15. https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2425335
Webinaarit
9.10.2025 Etnografinen lähestymistapa lasten ja nuorten elämän viheliäisiin ongelmiin
Keynoteluennot:
“Osallisuusparadoksi” – Tomi Kiilakoski (Nuorisotutkimusverkosto)
“Enacting sexuality education: fragments from a practice-based research project on a dynamic field” – Karin Gunnarsson (Stockholms universitet)
“Feministinen etnografia rodullistamisen prosesseja purkamassa” – Sirpa Lappalainen (Itä-Suomen yliopisto)
“Investigating the space beyond: How to proceed ethnographically when there are signs of wickedness in the air?” – Paul Horton (Linköpings universitet)
“Video as method: The mattering of practices in the entanglements of displacement and children’s caring relations” – Maria Petäjäniemi (Tampereen yliopisto)
Konferenssit
Kasvatustieteen päivät Turku 21.-22.11.2024
Ystävyyttä ja väkivaltaa koskevat normit koulua ohjaavissa dokumenteissa
The Nordic Educational Research Association (NERA) Conference Helsinki 5.-7.3.2025
Discourses of friendship and violence in primary school books and school policy documents
Kasvatustieteen päivät Rovaniemi 5.-7.11.2025
- Ystävyyden varjoista kouluetnografian ja taiteen keinoin: Lasten kokemuksia verkkoympäristöissä näkyväksi
- "Haluatko olla kiusaaja vai kaikkien kaveri?" Kriittinen analyysi alakoulun oppikirjojen ystävyys- ja kiusaamisdiskursseista
- Pelkovallasta kelpovaltaan: Ystävyys- ja väkivaltapuhe oppikirjoissa ja asiakirjoissa
- Ystävyys ja väkivalta koulutuspoliittisissa dokumenteissa