Lasten ja nuorten vertaisväkivaltaa normalisoivat mekanismit (MEND)

MEND

Lasten ja nuorten ystävyyden ja väkivallan kuvauksia koulun dokumenteissa, koulun arjessa, sekä nuorten kertomuksissa tutkiva hanke. Tutkimus tekee näkyväksi vertaisväkivallan normalisoitumista ja antaa uutta tietoa ja työkaluja tunnistaa ja murtaa normeja, jotka tuottavat ja kätkevät väkivaltaa nuorten ystävyyssuhteissa

Projektin tiedot

Projektin kesto

-

Rahoittaja

Suomen Akatemia - Akatemiahanke

Rahoituksen määrä

531 354 EUR

Projektin koordinaattori

Oulun yliopisto

Yhteystiedot

Projektin vetäjä

Muut henkilöt

Projektin kuvaus

Nuorten ystävyyssuhteissaan kokema väkivalta on vähän tutkittu ilmiö, vaikka 25 % nuorten kokemasta väkivallasta on ystävän tai kaverin tekemää. Nuoret eivät välttämättä tunnista väkivaltaa kaverisuhteissaan tai voivat kokea pakkoa alistua sille. Tämä kolmivaiheinen tutkimus tuottaa tietoa nuorten ystävyyssuhteissa normalisoituvasta ja piiloutuvasta väkivallasta sekä nuorten kertomuksista väkivallasta ja ystävyydestä. Tutkimus tarkastelee ystävyyden ja väkivallan kuvauksia koulun dokumenteissa, koulun arjessa, sekä nuorten kertomuksissa. Tutkimus tekee tärkeällä tavalla näkyväksi vertaisväkivallan normalisoitumista. Hanke tuottaa nuorille ja kasvattajille uutta tietoa ja työkaluja tunnistaa ja murtaa normeja, jotka tuottavat ja kätkevät väkivaltaa nuorten ystävyyssuhteissa.

Projektin toimenpiteet

Projektin tulokset

Artikkelit

Lanas, M., Petäjäniemi, M., Väisänen, A. M., Kauhanen, I., Juutinen, J., & Viljamaa, E. (2024). The production of a child in conflict in teacher education – research on available storylines. European Journal of Teacher Education, 1–15. https://doi.org/10.1080/02619768.2024.2425335

Webinaarit

9.10.2025 Etnografinen lähestymistapa lasten ja nuorten elämän viheliäisiin ongelmiin

Keynoteluennot:

“Osallisuusparadoksi” – Tomi Kiilakoski (Nuorisotutkimusverkosto)

“Enacting sexuality education: fragments from a practice-based research project on a dynamic field” – Karin Gunnarsson (Stockholms universitet)

“Feministinen etnografia rodullistamisen prosesseja purkamassa” – Sirpa Lappalainen (Itä-Suomen yliopisto)

“Investigating the space beyond: How to proceed ethnographically when there are signs of wickedness in the air?” – Paul Horton (Linköpings universitet)

“Video as method: The mattering of practices in the entanglements of displacement and children’s caring relations” – Maria Petäjäniemi (Tampereen yliopisto)

Konferenssit

Kasvatustieteen päivät Turku 21.-22.11.2024

Ystävyyttä ja väkivaltaa koskevat normit koulua ohjaavissa dokumenteissa

The Nordic Educational Research Association (NERA) Conference Helsinki 5.-7.3.2025

Discourses of friendship and violence in primary school books and school policy documents

Kasvatustieteen päivät Rovaniemi 5.-7.11.2025

  • Ystävyyden varjoista kouluetnografian ja taiteen keinoin: Lasten kokemuksia verkkoympäristöissä näkyväksi
  • "Haluatko olla kiusaaja vai kaikkien kaveri?" Kriittinen analyysi alakoulun oppikirjojen ystävyys- ja kiusaamisdiskursseista
  • Pelkovallasta kelpovaltaan: Ystävyys- ja väkivaltapuhe oppikirjoissa ja asiakirjoissa
  • Ystävyys ja väkivalta koulutuspoliittisissa dokumenteissa