Syövän hoitoon tähtäävälle lääkeaihiokeksinnölle patentti Yhdysvalloissa

Oulun yliopiston tutkijoiden tekemälle lääkeaihiokeksinnölle on myönnetty patentti Yhdysvalloissa. Kyseessä on pienimolekyylinen kemiallinen yhdiste, joka soveltuu erityisesti syövän hoitoon.
Pipetting in the laboratory, close-up picture.

Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunnan professori Lari Lehtiön tutkimusryhmässä havaittiin, että löydetty yhdiste herkistää syöpäsoluja DNA:n vaurioille. Kokeissa pystyttiin osoittamaan, että yhdiste tehostaa syövän hoitoa, kun sitä annetaan soluille yhdessä yleisesti syövän hoidossa käytettyjen solumyrkkyjen kanssa.

Yhdiste estää ihmisen ADP-ribosyl transferase 10 (PARP10) -entsyymin toimintaa. Entsyymi osallistuu soluissamme siihen, miten solut jakautuvat ja DNA:han tulevia virheitä korjataan.

Keksinnön patentointi alkoi vuonna 2015 ja se vielä jatkuu Yhdysvalloissa ja Euroopassa.

Keksintö syntyi yhteistyössä saksalaisen Aachenin yliopiston tutkijoiden kanssa. Oulun yliopiston tutkijat löysivät yhdisteen ja testasivat sen eri versioiden vaikutusta PARP10-entsyymin toimintaan, kun taas Aachenin yliopiston tutkijat tekivät yhdisteen toimivuuden testauksia erilaisilla solumalleilla.

PARP-entsyymejä on useita erilaisia ja ne ovat lupaavia kohteita uusille syöpälääkkeille. Vuonna 2014 markkinoille tuli ensimmäinen PARP1-entsyymin toimintaa estävä lääke. Sitä käytetään erityisesti tietyntyyppisten rintasyöpien hoidossa.

Oulun yliopiston tavoitteena on kaupallistaa löydetty lääkeaihio lisensoimalla patenttioikeudet lääkkeitä kehittävälle yritykselle.

Patentti Espacenet-patenttitietokannassa
Lisenssitiedote Oulun yliopiston verkkosivuilla