Toinen opintojakso alkoi etäpainotteisesti –  Ethän jää yksin, jos opiskelu takkuaa!

Lukuvuoden toinen opintoperiodi alkoi maanantaina 26.10.2020, ja opinnot jatkuvat Oulun yliopistossa vuoden loppuun etäpainotteisesti. Kokosimme ohjeet opiskeluun poikkeustilanteessa ja vinkkejä tukipalveluista, joiden puoleen voit kääntyä, mikäli jaksamisesi on koetuksella tai kaipaat opinto- tai uraohjausta.

Syksyn opetus aikavälillä 26.10.–31.12.2020 järjestetään pääasiallisesti etänä. Mikäli kurssit ja tentit vaativat läsnäoloa kampuksella, huolehdimme turvallisuudestasi. Mikäli 1–2 metrin turvaväliä ei voida taata opetuksessa, tarjoamme sinulle tilanteen vaatimat suojavälineet.

Muistathan jäädä kotiin, jos sinulla koronaan viittaavia oireita tai epäilet altistuneesi virukselle. Kampukselle ei saa tulla sairaana! Suosittelemme, että lataat puhelimeesi THL:n Koronavilkku-sovelluksen, jotta tartuntaketjun jäljittäminen on tarvittaessa helpompaa.

Jos näemme kampuksella

• pidetään 1–2 metrin turvavälit

• huolehditaan käsihygieniasta ja yskitään tai aivastetaan käsitaipeeseen tai kertakäyttönenäliinaan

• käytetään maskeja lähikontaktissa

Yliopiston koronaohjeet on koottu osoitteeseen www.oulu.fi/yliopisto/koronavirus. Muista seurata myös yliopiston uutisointia koronatilanteeseen liittyen Tuudossa, Opiskelijalle-sivulla ja sähköpostitse.

Ethän jää yksin – muista palvelumme!

Poikkeustilanteen jatkuminen vaatii meiltä kaikilta jatkuvaa joustamista, soveltamista ja ennakointia päivittäisessä opiskelu- ja kampuselämässä. Jos tuntuu, että opintosi eivät etene toivomallasi tavalla tai jaksamisesi on lujilla, on tärkeää muistaa, että sinun ei tarvitse jäädä yksin, vaan omaopettajat, opintopsykologit, lähipalveluiden henkilökunta, uraohjaajat ja YTHS ovat tukenasi. Älä päästä tilannetta hallitsemattomaksi, vaan ota rohkeasti yhteyttä.

Tarjoamme opiskeluun monenlaista tukea:

• Katso vinkkejä etäopiskeluun.

Omaopettaja on lähiohjaajasi ja tukee opiskeluun ja sen suunnitteluun liittyvissä kysymyksissä.

• Koulutuksen lähipalvelut vastaavat kaikenlaisiin koulutusalojensa opiskeluun ja koulutukseen liittyvissä kysymyksissä. Oman lähipalvelusi yhteystiedot löytyvät verkkosivulta.

Opintopsykologit tarjoavat ohjausta esimerkiksi opiskelutaitoihin, ajankäyttöön, jaksamiseen ja stressiin tai jännittämiseen liittyvissä kysymyksissä.

Opinto- ja uraohjaajat tarjoavat tukea, jos tulevaisuuden suunta tai työelämäkysymykset mietityttävät.

• Terveyteen ja sairauden hoitoon liittyvää apua saat YTHS:ltä. Tutustu myös YTHS:n erilaisiin ennaltaehkäiseviin materiaaleihin sekä Self-verkkopalveluun.

OYY, eli Oulun yliopiston ylioppilaskunta tarjoaa monenlaisia palveluita ja neuvontaa koulutuksen ja arkielämän ongelmatilanteisiin.

Omat opiskelukaverisi ovat myös erinomainen verkosto, ja voitte muodostaa yhdessä vaikkapa opiskelu- tai harjoitusryhmiä sekä pitää yhteyttä turvallisuusmääräykset huomioiden.

Lisätietoja löytyy Opiskelijalle-sivulta: www.oulu.fi/opiskelijalle

Tsemppiä opiskeluun. Selviämme poikkeusajasta yhdessä!

Oulun yliopiston koulutuspalvelut

study@oulu.fi