Myyntitaidoilla ja maalaisjärjellä menestyneeksi yrittäjäksi

Jenni Ahokas on yrittäjä, toimitusjohtaja ja ideanikkari, jonka luoma Smuuti Skin -ihonhoitosarja löysi tiensä nopeasti päivittäistavarakauppojen hyllyille. Värikkään brändin ympärille on muodostunut varsinkin nuorista koostuva samanhenkisten yhteisö.
”Aloitin yritystoiminnan maahantuonnilla 2019 ja etsin Koreasta kosmetiikkaa, jota myyn Suomessa ja Pohjoismaissa. Sitten hoksasin, että haluan kehittää oman brändin. Smuuti on täysin oma brändini, joka valmistetaan Koreassa”, Ahokas kertoo.
Kauppatieteen opinnot avaavat ovia
Ahokas opiskeli Oulun yliopistossa pääaineenaan taloustiedettä. Sivuaineina hänellä oli markkinointi ja laskentatoimi sekä osuuskuntatoiminnan kursseja. Vaikkei hän koskaan suorittanut yrittäjyysopintoja erikseen, hän kertoo saaneensa kauppatieteen yliopisto-opinnoista laajan yleissivistyksen ja valmiuksia moneen eri tehtävään. Smuuti Skin -brändin rakentamista hän kuvaa ”oppikirjamaiseksi” ja tästä hän kiittelee muun muassa markkinoinnin kurssien antia.
”Koen, että minulla on tosi hyvä maalaisjärki ja yleissivistys. Niillä pääsee yllättävän pitkälle”, Ahokas naurahtaa.
Ahokas suosittelee kaupallista koulusta kaikille. Hän ei koskaan suunnitellut itse ryhtyvänsä yrittäjäksi, mutta niin vain tapahtui. Perheen kannustamana hän päätti lähteä opiskelemaan kauppatieteitä yliopistoon. Vaikka perheen tausta oli päivittäistavarakaupan alalla, hänellä ei ollut mielessä mitään erityistä haaveammattia. Hän ajatteli kaupallisen koulutuksen takaavan laajat uramahdollisuudet.
”En koskaan hakenut mihinkään muualle opiskelemaan kuin Oulun yliopistoon kauppatieteisiin. En hakenut edes muihin yliopistoihin tai varavaihtoehtoihin. Se oli aina ollut jotenkin tosi selkeää”
Opiskeluaikana Ahokas ei ehtinyt juurikaan käydä opiskelijariennoissa tai osallistua opiskelijajärjestöjen toimintaan, sillä hän teki samaan aikaan paljon töitä. Hän sai kuitenkin ystäviä ja verkostoja, jotka ovat kantaneet tähän päivään saakka. Joidenkin kanssa hän on päässyt myöhemmin myös työskentelemään yhdessä.
Ahkeruus ja sinnikkyys kantavat hedelmää
Ahokaalla on omien sanojensa mukaan aina ollut korkea työmoraali. Hän aloitti työnteon heti täyttäessään 18 vuotta. Opiskelujen ohessa hän jatkoi työskentelyä Prismassa iltaisin ja viikonloppuisin myyjänä sekä somevastaavana. Hän teki yliopistoharjoittelun pienessä asiantuntijafirmassa, jossa hän alkoi kehittää omaa somevalmennusta. Hän jäi yritykseen töihin ja asiakkaina olivat kunnat ja kirkko. Työ toimi hyvänä kimmokkeena somen maailmaan. Valmistumisen jälkeen hän pääsi autoliikkeeseen markkinointikoordinaattoriksi ja eteni lopuksi markkinointipäälliköksi. Työtehtävät markkinoinnissa saivat väistyä kuitenkin melko pian.
”Valmistuin kauppatieteen maisteriksi 2016 ja rupesin täysipäiväiseksi yrittäjäksi 2018. Ei siinä kovin kauaa työuraa muualla ehtinyt tehdä”, Ahokas hymyilee.
Yritystoimintaa Ahokas alkoi harjoitella pienimuotoisesti korealaisen kosmetiikan verkkokaupalla vielä ollessaan päivätöissä. Itsekin kosmetiikan ystävänä Ahokas oli tutustunut korealaisiin tuotteisiin ystävänsä kautta ja vakuuttunut niiden innovatiivisuudesta ja hinta-laatusuhteesta. Ensimmäinen yritys ei menestynyt, mutta muutto Helsinkiin ja uudet sijoittajakontaktit toivat varmuuden, että korealaiselle kosmetiikalle olisi kysyntää. He alkoivat etsiä Koreasta brändejä, joita voisi maahantuoda ja saivat isoja asiakkuuksia mm. S-ryhmästä ja Pohjoismaista.
”Maahantuonti oli jo parin miljoonan bisnes siinä vaiheessa, kun aloin Smuutia suunnitella. Se on tosi tärkeä osa tarinaani, koska maahantuonnilla olen avannut asiakkuudet ja luonut uskottavuutta. En olisi ikinä voinut Smuutia lanseerata, jos en olisi ollut isoille toimijoille jo tuttu yhteistyökumppani”, Ahokas pohtii.

Ovet avoinna maailmalle
Vaikka maahantuonti oli saanut tuulta purjeisiin, Ahokas havaitsi, että kotimaisilta markkinoilta puuttuvat edulliset ja laadukkaat, nuoria kiinnostavat korealaisen kosmetiikan tuotteet, jotka sopisivat marketeihin. Hän halusi vastata tarpeeseen omalla tuotteellaan. Vuonna 2020 hän esitteli ideansa omasta tuoteryhmästään sijoittajille ja S-ryhmälle. Brändin rakentamista varten tehtiin paljon tutkimusta kohderyhmästä ja sen tarpeista. Markkinointiin päätettiin panostaa erityisesti nuorten suosimilla kanavilla sosiaalisessa mediassa. Smuuti Skin lanseerattiin 2023 ja nopeasti kasvava suosio häkellytti Ahokkaan.
”Yrittäjäksi lähtemisen ohella Smuutin perustaminen on ollut koko urani suurin käännekohta. Vaikka perustaisin muita brändejä tulevaisuudessa, mikään ei vedä vertoja ensimmäisen brändin lanseeraukseen. Se muutti kaiken ja on avannut niin paljon ovia. En usko, että maahantuonti olisi kasvanut näin isoksi ja kansainväliseksi”, Ahokas summaa.
Smuuti Skin on lanseerattu kaikissa Pohjoismaissa ja siellä merkkiä myydään myös myymälöissä. Asiakkuuksia jälleenmyyjien puolesta on lisäksi Baltian maissa sekä Iso-Britanniassa. Saarivaltion markkinoille he pääsivät yllättäen, kun toiseksi suurin jälleenmyyjä otti itse yhteyttä vuosi sitten ja halusi viedä tuotteet myös sinne.
Tällä hetkellä Ahokas haluaa keskittyä olemassa oleviin markkinoihin ja niiden kehittämiseen. Lennokkaan alun jälkeen hän haluaa pitää jalat maassa, mutta kuitenkin mielen avoimena tulevaisuuteen.
”Olemassa olevissa markkinoissa on vielä niin paljon tekemistä, että kyllä toistaiseksi riittää. Mutta katsotaan nyt, voihan tästä edetä sitten laajentumaan myös muualle Eurooppaan”
Teksti: Riitta Arffman. Kuvat: Mikko Törmänen.
Jenni Ahokkaan kolme vinkkiä yrittäjyydestä haaveileville nuorille
- Aloita ja kokeile. Ikinä ei ole valmis, joten parempi vain kokeilla.
- Ole aktiivinen ja panosta markkinointiin ja myyntiin. Hyvälläkään tuotteella ei ole mitään merkitystä, jos kauppa ei käy. Asiakkuudet vaativat sinnikkyyttä.
- Erotu joukosta. Mieti, miten voit erottua brändilläsi tai palvelullasi joukosta. Smuutille brändi on kaikki kaikessa, ja se miten tuotteet huomataan kauppojen hyllyiltä.
Jenni Ahokas
- Kauppatieteiden maisteri, taloustiede. Sivuaineet: markkinointi ja laskentatoimi.
- Perustaja ja toimitusjohtaja Beautyko Import Oy, Smuuti Skin -brändin luoja.
- Helsingin vuoden nuori yrittäjä 2025-palkinto.
- Esikuva: Yritysneuvos ja -johtaja Kirsti Paakkanen.
”Hän oli hyvin ihmislähtöinen toiminnassaan ja on inspiroivaa, mitä hän sai aikaiseksi Marimekolla. Hän on myös hyvä esimerkki siitä, ettei koskaan ole liian myöhäistä.” - Harrastukset: Fantasia- ja ”hömppäkirjallisuus”, lemmikkikoirien kanssa touhuaminen sekä ratsastus. Varsinkin ratsastus toimii Ahokkaalle tehokkaana työasioiden nollaajana.
Opiskele kauppatieteitä kandidaattiohjelmassa. Maisterivaiheessa voit erikoistua taloustieteeseen, laskentatoimeen, markkinointiin, rahoitukseen, kansainvälisen liiketoiminnan johtamiseen tai liiketoiminta-analytiikkaan.