Intohimona ohjelmistojen testaus terveysteknologian laitteiden laadun parissa

Alansa ensimmäinen työpaikka tuntuu Helmiina Urposen mielestä lottovoitolta. ”Pääsen kehittämään itseäni ja saan sopivasti uusia haasteita ja vastuuta. Toivon, että voisin työskennellä Bittiumilla vielä pitkään.”
Henkilö seisoo vaalessa portaikossa etualalla.

Kiinnostuksen kohteena lääketiede ja tekniikka

”Minulla on ollut mahtava tuuri, että olen saanut tämän työpaikan ja tiimin.”

Tätä mieltä on Helmiina Urponen, joka työskentelee nyt 25-vuotiaana Bittiumilla testimanagerina.

Bittiumin on suomalainen teknologia-alan yritys, jonka tuotteet ja tuotekehitysprojektit liittyvät muun muassa turvalliseen langattomaan tiedonsiirtoon ja kokonaisten laitteiden ja laiteläheisten ohjelmistojen suunnitteluun. Asiakkaita on ympäri maailmaa.

Vielä viisi vuotta sitten Urponen ei olisi osannut kuvitellakaan, että tuleva työpaikka sijaitsisi joskus suuressa teknologiayhtiössä.

Tuolloin hän opiskeli Oulun yliopistossa lääketieteellisessä tiedekunnassa hyvinvointitekniikkaa (nyk. lääketieteen tekniikka), johon hän oli hakenut suoraan lukio-opinnoista 2015. Kandidaatin tutkielmansa jälkeen hän haki tieto- ja sähkötekniikan tiedekuntaan lääketieteen tekniikan tutkinto-ohjelmaan ja valmistui vuonna 2021diplomi-insinööriksi.

”Yliopistossa opiskellessani en tiennyt, mikä minusta voisi tulla isona – ja kai se on vieläkin vähän mysteeri. Minua kiinnosti sekä lääketieteelliset että tekniikan opinnot”, Urponen sanoo.

Vaikka Urponen kertoo hymyillen ”mahtavasta tuuristaan”, hänen urapolkunsa senioritason insinööriksi on tosiasiassa vaatinut paljon sinnikkyyttä ja ahkeruutta.

Vajaat neljä vuotta sitten hän kuuli opiskelukaveriltaan mukavasta työpaikasta. Ystävä oli työskennellyt Bittiumilla ja kehunut sen ilmapiiriä sekä kiinnostavia projekteja.

”Päätin, että haluan myös töihin Bittiumille. Laitoin avoimen työhakemuksen ja olin fiiliksissäni jo siitä, kun pääsin työhaastatteluun. Lopulta sain ensimmäisen oman alani työpaikan Bittiumilta, jossa aloitin junioritason insinöörinä.”

Lopputyö Bittiumille

Ensimmäisinä työvuosinaan Urponen opiskeli yhä yliopistossa. Lopputyönsä aiheen hän sai työnantajaltaan ja teki sitä osin työnsä ohessa. Muut kurssit hän oli suorittanut siihen mennessä.

”Tarjolla oli paljon mielenkiintoisia kursseja, joissa yhdistyi sekä lääketiede että tekniikka. Ylipäätään huomasin, että yliopistossa kannattaa opiskella asioita, jotka kiinnostavat. Niihin kursseihin, jotka eivät kiinnosta, ei ole syytä käyttää liikaa aikaa.”

Urponen kertoo, että hänen opiskelijakaverinsa ovat työllistyneet monipuolisesti eri aloille: heitä on muun muassa koodaajina, arkkitehteinä sekä algoritmikehittäjinä.

Hänen lopputyönsä käsitteli unenaikaisten autonomisten havahtumisten havaitsemista ECG-signaalista.

”Vedän tällä hetkellä kuuden henkilön tiimiä ja ohjaan hommiamme. Projektipäällikön tavoin pidän kiinni aikatauluista ja prosesseista, mutta pyrin itsekin tekemään testausta”, Urponen kertoo.

”Ennen kuin uusi laite tai ohjelmisto menee asiakkaalle, varmistamme, että se toimii niin kuin pitää. Yritämme löytää siitä vikoja. ”

Helmiina on päässyt testaamaan muun muassa EKG-sydänkäyrää mittaavia laitteita.

Hänen ydinosaamisaluettaan on terveydenhuoltoteknologia, mutta Bittiumilla tuotetaan muidenkin alojen palveluita ja tuotteita – esimerkiksi viranomaisille, teleoperaattoreille ja puolustusorganisaatioille.

Sopivasti haasteita ja kehittymismahdollisuuksia

Toimistolle Urponen saapuu arkiaamuisin yleensä kahdeksan maissa. Hänen työpäiviinsä kuuluu usein palavereita ja useiden ihmisten tapaamisia.

Kansainvälisellä yhtiöllä on niin asiakkaita kuin töissä osaajia monista eri maista. Urponen kertoo, että hän ollut mukana kansainvälisissä tiimeissä: työskentelykielinä hän käyttää Bittiumilla niin suomea kuin englantia. Kaikki kirjalliset raportit hän tekee englanniksi.

”Tiimimme on erittäin ammattitaitoinen. Minulle on helpotus, ettei itse tarvitse osata kaikkea, vaan aina voi kysyä apua toisilta.”

Töiden vastapainoksi Urponen harrastaa muun muassa tennistä. Viime aikoina huomion on vienyt pitkälti hänen koiranpentunsa, jonka kanssa hän tekee palauttavia lenkkejä.

Vahvuuksina työssään hän näkee erityisesti joustavuutensa ja sosiaalisuutensa. Hän kokee myös sinnikkyydestä olevan apua, ja keskeneräisyyttäkin pitää sietää.

”Töissä voi olla hauskaa, vaikka edessä on haastavia asioita ratkottavana eivätkä ne ole vielä tulossa valmiiksi.”

Teksti ja kuvat: Annakaisa Vääräniemi, BusinessOulu

”Toivon, että voisin työskennellä Bittiumilla vielä pitkään. Viihdyn tässä työyhteisössä niin loistavasti. Saan täällä sopivasti uusia haasteita sekä vastuuta ja pääsen kehittämään itseäni.”

Helmiina Urponen

• Diplomi-insinööri, hyvinvointitekniikka (nyk. lääketieteen tekniikka)
  • Test manager, Bittium
  • Harrastaa tennistä ja koiran kanssa lenkkeilyä

Tutustu alan opiskeluun

Maisteriohjelmaan on polku esimerkiksi elektroniikan ja tietoliikennetekniikan, fysiikan ja tietotekniikan opintojen kautta. Syksyllä 2024 lääketieteen tekniikkaan avautuu oma kandivaiheesta alkava tutkinto-ohjelma, josta valmistuu diplomi-insinööriksi.