Kemian opettaja auttaa ymmärtämään ympäröivää maailmaa

Matemaattisten aineiden lehtori Senni Grekula pyrkii järjestämään opiskelijoilleen tilaisuuksia innostua kemiasta paitsi oppitunneilla, myös tulevana alana.
Kemian alumni istuu luokkahuoneessa pipettien ja pullojen ympäröimänä pöydän ääressä.

Kemian opintoihin kaverin innostamana

Senni Grekula tipauttaa sinistä karamelliväriä mittapulloon Laanilan lukion kemian luokassa. Grekula toimii viidettä vuotta kemian ja matemaattisten aineiden lehtorina Laanilassa.

”Työssä parasta ovat opiskelijat. He tekevät tunneista ja päivistä erilaisia, vaikka opetettava sisältö pysyykin samana. Työ on myös vaihtelevaa, mistä tykkään. Eri periodeissa on eri määrät opintojaksoja, ja voin vaikuttaa siihen, milloin esimerkiksi suunnittelen tunteja ja milloin tarkistan kokeita”, Grekula sanoo.

Grekulasta ei pitänyt tulla opettajaa. Kemian opintoihin lukiokaverin innostamana hakeutunut Grekula työskenteli neljä opiskelukesäänsä Stora Ensolla laboranttina ja ajatteli, että tulisi tulevaisuudessa työskentelemään kemistinä.

”Aloitin aineenopettajan opinnot vasta neljäntenä vuonna. Opetusharjoittelu Oulun normaalikoululla vei nopeasti mennessään ja huomasin, että minähän haluan opettajaksi”, Grekula kertoo.

Grekula suoritti aineenopettajan opinnot erillisopintoina. Vielä valmistuttuaan hän suoritti matematiikan aineenopettajan pätevyyden, sillä hän ajatteli, että kemian ja fysiikan lisäksi kolmas opetettava aine olisi valtti työmarkkinoilla – niin kuin olikin.

Konkreettiset esimerkit innostavat

Lukiolaisten opettajana Grekula kokee tekevänsä merkityksellistä työtä. Kemian aiheisiin hän pyrkii tarttumaan mahdollisimman konkreettisin esimerkein.

”Koen, että autan opiskelijoita ymmärtämään ympäröivää maailmaa. Juuri tänään esimerkiksi käsittelimme sähkökemiaa, jota ilman akut ja paristot eivät toimisi. Ehkä joku opiskelijoistani vielä kehittää sitä, miten vaikkapa sähköautojen akut kierrätetään mahdollisimman tehokkaasti.”

Lukiossa opiskelijat pohtivat omaa tulevaa suuntaansa. Hyvät verkostot omaava Grekula pyrkii järjestämään oppilailleen tilaisuuksia innostua kemian opinnoista. Grekula pitää tärkeänä, että hänen ryhmänsä käyvät yliopistolla tutustumisvierailuilla ja kemistit eri aloilta vierailevat hänen luokassaan Laanilassa.

”Vierailujen ansiosta opiskelijat näkevät, että kemistit voivat toimia todella laajasti eri työtehtävissä. Vierailuilla opiskelijat pääsevät myös itse esittämään mieltään askarruttavia kysymyksiä suoraan vierailijoille.”

Grekula muistaa itse inspiroituneensa lukioaikoina naistutkijoista. Hän kokee tärkeänä sen, että voi nyt myös itse olla roolimalli luonnontieteelliselle alalle suuntautuneesta naisesta.

Sivuaineita ennakkoluulottomasti

Grekula muistelee opintojaan lämmöllä. Alku tosin tuntui vaikealta – kuten hän arvelee monesta fuksista tuntuvan. Hyppäys lukio-opinnoista yliopisto-opintoihin on suuri. Yliopiston massaluennot olivat aluksi pieni kulttuurishokki.

”Pian pääsimme kuitenkin oman pienryhmäni kanssa hyvään vauhtiin, laskimme yhdessä ja opimme toinen toisiltamme. Akateeminen maailma on lähtökohtaisesti paljon itsenäisempää työskentelyä kuin mitä lukiossa opiskelu.”

Myöhemmin, syventävillä kursseilla ja laboratoriokursseilla, kemian opiskelu oli pienemmällä porukalla jo eri tavalla yhteisöllistä.

Grekula opiskeli sivuaineinaan fysiikkaa ja prosessitekniikkaa. Valmistuttuaan hän suoritti vielä matematiikan sivuainekokonaisuuden. Hän kannustaa opiskelijoita ottamaan ennakkoluulottomasti sivuaineita, jotka vähänkään herättävät kiinnostusta.

Senni Grekulalle on tärkeää, että työpaikoilla on eri-ikäisiä ammattilaisia, koska sen myötä työyhteisöön tulee erilaisia näkemyksiä, kokemusta ja vahvuuksia.

Verkostot merkitsevät paljon

Valmistuttuaan Grekula teki vuoden sijaisuuksia eri kouluissa avoimin mielin. Hyvä sijainen sai suosituksia ja aina hiukan pidempiä sijaisuuksia, ja lopulta sana kiiri Laanilan lukioon, jossa tarvittiin virkavapaan sijaista.

”Oma aktiivisuus on todella tärkeää. Ja verkostot ja lopulta tuurikin merkitsevät paljon. Sijaisena toimiminen antaa hyvät mahdollisuudet tutustua eri kouluihin ja ihmisiin. Siinä myös oppii heittäytymistä sekä sietämään muuttuvia aikatauluja”, Grekula vakuuttaa hymyillen.

Grekulan mukaan työhön pääsee eri tavalla käsiksi sitten, kun saa olla pidempään yhdessä työpaikassa ja tulee oikeasti tutuiksi opiskelijoiden ja työkavereiden kanssa.

”Tätä työtä ei myöskään missään tapauksessa tehdä yksin, vaan pääsen tekemään paljon yhteistyötä niin oman aineryhmäni sisällä kuin muiden aineiden opettajienkin kanssa.”

Teksti: Kati Valjus. Kuvat: Mikko Törmänen.

Senni Grekula

• Filosofian maisteri, kemia.
  • Sivuaineina fysiikka ja prosessitekniikka. Aineenopettajan opinnot erillisopintoina. Matematiikan sivuainekokonaisuus täydentävinä opintoina tutkinnon jälkeen.
  • Matemaattisten aineiden lehtori, Laanilan lukio. Opetettavat aineet: fysiikka, kemia ja matematiikka.
  • Sennin matkaan jäi yliopisto-opinnoista myös rakas harrastus, jossa siinäkin ollaan tekemisissä hyvin konkreettisesti fysiikan lakien kanssa. Kemian opiskelijat testasivat porukalla eri liikuntalajeja, ja niistä tankotanssi vei Sennin sydämen.

Tutustu alan opiskeluun

Opiskele kemiaa kandidaattiohjelmassa tai hae suoraan maisterivaiheeseen Chemistry of Sustainable Processes and Materials -ohjelmaan.