Tiedeluokka-toiminta

Oulun yliopiston Tiedeluokka-toiminta tarjoaa monipuolisesti yhteistyömahdollisuuksia korkeakouluyhteistyöhön oppilaitoksille varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle.

Tutkimusta ja alaesittelyjä

Yliopistomme aloihin ja täällä tehtävään tutkimukseen voit tutustua tilaamalla koulutus- ja tutkimusesittelyjä ryhmällesi sekä hyödyntämällä materiaalipankkimme tallenteita.

Tutkijan etävierailut lukioihin

Tutkijan etävierailulla tutkijamme esittelevät alaansa ja työtään lukiolaisille.

Voit kutsua Oulun yliopiston tutkijan etävierailulle oppitunnillesi kertomaan omasta tutkimuksestaan, tutkimuksen tekemisestä tai tutkijan työstä yleisesti. Saatat myös päästä kurkistamaan tutkijan työtiloihin tai nähdä mielenkiintoisia demoja vierailun aikana. Vierailun kesto on noin 30 minuuttia.

Voit tutustua etävierailujen teemoihin ja sisältöihin oppiaineittain. Osa esityksistä soveltuu useisiin eri oppiaineisiin näkökulmasta ja painotuksesta riippuen. Voit esittää tarkentavia toiveita esitykselle tilauslomakkeen Lisätietoja -kohdassa.

Materiaalipankki

Voit rikastuttaa opetustasi tai tutustua Oulun yliopiston tutkimukseen ja koulutukseen itse hyödyntämällä videoitamme ja pod castejamme.

UniOulu -lähettiläät

Opiskelijamme, UniOulu-lähettiläät (ent. Oulukaverit), tekevät oppilaitosvierailuja sekä paikan päällä että etäyhteyksin lukuvuonna 2023–2024. Yhdelle vierailulle osallistuu 1–3 Oulun yliopiston opiskelijaa. Määrä ja alat riippuvat esittämistäsi toiveista. Käsittelemme pyyntöjä kerran viikossa tiistaisin. Tee pyyntö viimeistään 3 viikkoa ennen toivomaasi aikaa.

Esittelyvaihtoehtoja ovat

• Lähiesittely oppilaitokseesi. Opiskelijalähettiläämme vierailevat paikan päällä. Esittelyn kesto 30-90 minuuttia aikataulustanne riippuen. Ständeilemme myös mielellämme esim. ruokavälitunnilla tai muuna sopivana aikana.
  • Etäesittely. Pääsääntöisesti Teamsilla. Lähetämme kutsulinkin, jota on mahdollista jakaa niin, että opiskelijat voivat halutessanne osallistua esittelyyn omalta koneelta pelkän linkin välityksellä.
  • Kampuskierros Oulun yliopistolla. Kierroksen pääsääntöinen kesto 30–45 minuuttia. Kokonaisaikaa vierailuun on hyvä varata 60 minuuttia.
  • Kampuskierros etänä. Kierroksen pääsääntöinen kesto 30 minuuttia. Kokonaisaikaa on hyvä varata 45 minuuttia, ml. yhteyksien varmistaminen.

Vierailut Linnanmaan kampukselle

Kampuspelit

Omatoimivierailijat voivat tutustua Linnanmaan kampukseen myös pelaten! Käytössäsi ovat Kadonneen taiteen metsästäjät -mobiilipeli ja Kampuskätköt-suunnistuspeli.

Voit varata ryhmällesi opintokäynnin vierailukohteisiimme. Tutustu kohteisiin ja sovi vierailusta yksiköiden kanssa alla olevien linkkien kautta.

Kasvitieteellinen puutarha

Kasvitieteellinen puutarha on ihanteellinen kohde lyhyehköille opintokäynneille, ja koululaisvierailijoita varten on laadittu opetusmateriaalia retken suunnittelua helpottamaan.

Kasvihuoneisiin ja ulkopuutarhaan voi tutustua myös Seppo-pelien avulla.

Vierailusta on hyvä sopia etukäteen.

Fab Lab

Oulun yliopiston Fab Lab tarjoaa digitaalista pienvalmistusta ja STEAM-projekteja kouluille. Tarjolla on digitaalisen pienvalmistuksen työpajoja oppilaille ja opettajille. Tutustu Fab Labin yhteistyömuotoihin tarkemmin Fab Labin verkkosivuilla tai ota yhteyttä: fablab@oulu.fi

Kampusvierailut ja työpajat opettajille

Järjestämme myös opettajille vuosittain mahdollisuuden tulla tutustumaan kampuksiimme ja tarjoamiimme yhteistyömahdollisuuksiin.

Opettajien kampuskahvit

Kampuskahveilla kuulet ajankohtaiset kuulumiset Oulun yliopistossa tehtävästä tutkimuksesta, pääset keskustelemaan tutkijoiden sekä kollegoiden kanssa ja saat tietoa yhteistyömahdollisuuksista Oulun yliopiston kanssa kahvikupposen äärellä.

Yhteisvoimin yhteistyöhön

Yhteisvoimin yhteistyöhön työpajoissa pääset pohtimaan yhdessä yliopiston opettajien kanssa kuinka korkeakouluyhteistyötä voitaisiin lisätä ja miten yliopiston ja toisen asteen opettajien välistä yhteistyötä tulisi kehittää.

Tervetuloa mukaan toimintaan!

Ota yhteyttä

Oppilaitosyhteistyön suunnittelutiimin tavoitat laittamalla viestiä: kouluyhteistyo@oulu.fi