Tohtorintutkinnolla töihin kemianteollisuuden kansainväliselle huipulle

Saksassa työskentelevälle Tero Mustoselle ovet maailmalle aukesivat ainutlaatuisen tutkintoyhdistelmän ja uuteen heittäytyvän asenteen myötä.
Henkilö seisoo ulkona parvekkeella. Taustalla näkyy asuintaloja.

Poikkeuksellinen tutkinto ja utelias mieli avasivat ovet maailmalle

Kemian suuryrityksessä Saksassa työskentelevä Tero Mustonen kertoo päätyneensä ulkomaille töihin uskalluksensa ja uteliaisuutensa kautta. Oman mukavuusalueen ulkopuolella tarjoutuu mahdollisuus oppimiseen.

”Haluan tarttua tilaisuuksiin. Kun uusi asia tulee vastaan, pitää sanoa ensin kyllä. Näin olen päätynyt ulkomaille mielenkiintoisiin tehtäviin.”

Mustonen on valmistunut kemian maisteriksi ja väitellyt tohtoriksi mikroelektroniikasta. Tekniikkaa ja kemiaa yhdistävä monitieteinen tutkinto on Keski-Euroopassa poikkeuksellinen. Se on avannut tehokkaasti ovia työelämässä.

”Minulla on täydellinen tutkinto siinä mielessä, että olen kemian alalla töissä ja minulla on myös tekniikan alan ymmärrystä. Se on tehnyt minusta mielenkiintoisen verrattuna muihin työnhakijoihin, joilla on vain yhden alan koulutus”, Mustonen kertoo.

”Oulussa opiskellessani sain varmuutta lähteä mukaan asioihin ja opetella uutta. Sillä asenteella olen mennyt urallani eteenpäin”, Mustonen sanoo.

Kansainväliseen työympäristöön oli helppo sopeutua, sillä jo opintojensa aikana Mustonen oli mukana erilaisissa projekteissa kansainvälisten tutkijoiden kanssa. Saksaa hän ei sen sijaan puhunut lainkaan ennen Eurooppaan lähtöään, vaan hän on opetellut kielen ulkomailla asuessaan.

Tohtorintutkinto on todistus osaamisesta

Keski-Euroopassa työskennellessä Mustonen on huomannut tohtorintutkinnon arvon luonnontieteellisillä ja teknisillä aloilla. Tutkimuksen ja tuotekehityksen puolella on tärkeää osoittaa tuottaneensa itse uutta tietoa, ja väitöstutkimus on siihen paras keino.

”Väitöskirjatutkimus on vastavalmistuneen työkokemus. Isoissa firmoissa tuotekehityspuolen haastatteluihin kutsutaan tohtoriksi kouluttautuneita.”

Suuret kansainväliset yritykset houkuttelevat paljon työntekijöitä ja kilpailu työpaikoista on tiukkaa. Teollisuudessa urasta haaveilevan kannattaa vahvistaa osaamistaan vielä tohtorintutkinnon suorittamisen jälkeenkin.

”On hyvä olla kansainvälistä kokemusta post doc -tutkijana. Usein urapolku menee niin, että tohtorin väitöksen jälkeen työskennellään tutkijana yliopistossa ja sitten siirrytään teollisuuden puolelle töihin”, Mustonen valottaa.

Kemiasta ratkaisuja kestävään tulevaisuuteen

Mustonen seuraa aktiivisesti sekä elektroniikan että kemian alojen tutkimusta. Elektroniikan alalla hän odottaa läpimurtoja nykyisin paljon energiaa ja luonnonvaroja kuluttavan akkuteknologian kehityksessä ja kemian puolelta ratkaisuja kiertotalouteen siirtymisessä.

”Kemian tutkimuksella on paljon annettavaa, kun suunnitellaan järjestelmää, jossa kaikki materiaalit ovat kierrätettävissä uusien tuotteiden raaka-aineeksi”, Mustonen kertoo.

Mustosen työpaikalla kestävä kehitys otetaan vakavasti. Hiilineutraaliuteen tähtäävällä yrityksellä on meneillään useita kiertotalouteen liittyviä projekteja.

”Kemian ala voi ratkaista kiertotalousasian. Isojen yritysten on otettava asia vakavasti.”

Työuran edetessä tehtävät muuttuvat

Uransa alkupuolella elektroniikan tutkimuksessa Mustonen oli mukana kehittämässä tulevaisuuden teknologioita, jotka alkavat nyt ilmestyä markkinoille.

”Silloin kehitettävät asiat tuntuivat kaukaisilta, kun valmista lopputulosta ei vielä nähnyt. Nyt tuntuu hienolta nähdä markkinoilla taipuisia näyttöjä, joiden kehitykseen olen saanut antaa oman panokseni tutkimusvaiheessa”, Mustonen miettii.

Nykyisin Mustonen työskentelee kemianjätti BASF:n markkinointipuolella, jonne hän on siirtynyt tutkimus- ja kehityspuolen sekä kemian lainsäädännön ja tuoteturvallisuuden tehtävistä. Markkinointikampanjoiden suunnittelun ja tuotteiden markkinoinnin hän on oppinut työtä tehdessä. Tohtorintutkinnosta on hyötyä tässäkin tehtävässä.

”Teknisessä markkinoinnissa tarvitaan tieteellistä taustaa, jotta tuotteiden tekniset ominaisuudet saa tuotua parhaiten esiin. Ymmärrän asiakkaiden teknisiä ongelmia ja vaatimuksia monelta teollisuuden alalta, ja voin tarjota niihin osaamistani ja ratkaisuja.”

Teksti: Terhi Suominen. Kuva: Tero Mustosen kotialbumi.

Tero Mustonen

• Mikroelektroniikan tohtori
• Kemian maisteri
• Töissä kemianjätti BASF:llä Senior Technical Marketing Managerina

• Mustonen on ala-asteikäisestä lähtien harrastanut konemusiikin tekemistä, ja vuonna 2021 hän aikoo viettää 30-vuotistaiteilijajuhliaan. Musiikin tekeminen on etenkin opiskeluaikoina tarjonnut vastapainoa tentteihin lukemiselle.

Tutustu alan opiskeluun

Opiskele kemiaa tai elektronikka ja tietoliikennetekniikkaa kandidaattiohjelmassa tai maisteriohjelmassa.