Lopputentti leikkaussalissa ja muita opiskeluaikojen anekdootteja

Ortopedi Sakari Orava on tehnyt urallaan 25 000 leikkausta. Kiinnostus urheilijoiden vammoihin alkoi ”Pyrkältä” eli Oulun urheilutalolta, missä lääkäriopiskelija harrasti judoa.
Oulun yliopiston alumni Sakari Orava kuvattuna Linnanmaan kampuksella.
Erikoistuessaan kirurgiaan Oulun yliopistollisessa sairaalassa Sakari Orava muistaa olleensa yhdessä Jaakko Purasen kanssa tekemässä useita leikkauksia, joita tehtiin Oulussa ensimmäisenä maailmassa.

Varastettu polvilumpio vieläkin tallessa

Sakari Orava muistaa hyvin, kuinka palaset opiskelualan valinnasta loksahtivat kohdilleen, kun hän oli nuorena upseerioppilaana 1960-luvulla kuuntelemassa vanhempien ammattilaisten luentoja.

”Haminassa järjestettiin luentoja, joissa oli ainakin insinööri, ekonomi ja lääkäri kertomassa siitä, millaista työelämässä on. Muistan, miten lääkärin puhe kertakaikkiaan kolahti, että tuossahan se on, mitä minäkin olen kaipaillut. Pyysin saman tien kotiväkeä lähettämään kaikki eläintieteen, biologian, fysiikan ja kemian oppikirjani kotoa Kokkolasta Haminaan", Orava muistelee.

Lääketieteen opiskelu Oulussa oli Oravan mukaan loputtoman kiinnostavaa. Urheilijoiden vammojen huippukirurgiksi myöhemmin erikoistuneen Oravan kiinnostuksen kohteet olivat jo opiskeluaikoina selvät: nuori lääketieteen opiskelija myöntää jopa pihistäneensä anatomian kurssilta vainajalta polvilumpion.

”Sitä ei varmaankaan pitäisi myöntää enkä tietenkään kenellekään suosittele tällaista lähestymistapaa. Mutta näin tapahtui. Rikos lienee jo vanhentunut, mutta kyseinen polvilumpio taitaa olla minulla vieläkin tallessa”, kirurgi myöntää.

Urheiluklinikan ensimmäinen lääkäri

Opiskeluajoilta Oravan mieleen on jäänyt monta hauskaa anekdoottia, joista yksi on kirurgian lopputentti.

”Se oli opintojen toisiksi suurin tentti ja ajattelin, että haluan valmistautua siihen kunnolla. Kandina olin osa-aikaisesti töissä ja päädyin avustamaan professori Larmia sappileikkauksessa. Hän kysyi leikkauspöydän äärellä, miksi en ollut aamulla kirurgian tentissä, ja minä vastasin, että aion tulla vasta kahden viikon päästä, jotta saan hyvän arvosanan. ’Tentti alkaa nyt’, professori ilmoitti, ja kyseli koealueen minulta leikkauksemme edetessä. ’Eksimian saat. Jos haluat laudaturin, sun pitää tulla tenttiin’, hän ilmoitti lopuksi. Minulle eksimia kävi oikein hyvin”, Orava nauraa.

Nyrkkeilijätaustainen Orava alkoi Oulussa harrastaa judoa ja toimi Oulun judokerhon puheenjohtajanakin.

”Judotreenit pidettiin Oulun urheilutalolla, ja siellä treenasivat myös muut urheilijat, kuten painijat, voimistelijat ja yleisurheilijat. Urheilijat alkoivat tulla vammojensa kanssa luokseni saatesanoin: ’voisitsä vähän kattoo tätä’, ja näin jälkikäteen ajateltuna se oli hyvää koulutusta minulle. Näin siinä urheiluvammoja joka viikko, oman urheiluharrastukseni ohessa.”

Orava valmistui lääkäriksi 1972 ja samana vuonna Oulun Diakonissalaitokselle perustettiin urheiluklinikka.

”Sain kunnian olla sen ensimmäinen lääkäri. Työskentelin kahtena iltana viikossa päivätyöni päälle.”

Samaan aikaa Orava erikoistui kirurgiaan Oulun yliopistollisessa sairaalassa.

”Ortopedian ylilääkäri Jaakko Puranen oli esimieheni. Häneltä saatoin aina kysyä neuvoa, ja kinkkisimmät leikkaukset teimme yhdessä. Samaa mestari-kisälli-ajattelua jatkoin myöhemmin omassa työssäni, kun olin itse se kokeneempi kirurgi.”

Potilaita Beckhamista Deschampsiin

Vuonna 2021 eläkkeelle jäänyt Orava laskee leikanneensa uransa aikana yli 25 000 potilasta.

”Vuonna 1968 tein ensimmäisen leikkaukseni nuorena amanuenssina Kuopion keskussairaalassa, heti kandiksi valmistuttuani. Viimeisen leikkauksen tein keväällä 2021. Kyllähän siihen väliin mahtuu melko liuta potilaita."

Orava ehti työskennellä 14 vuotta julkisella puolella, kunnes siirtyi päätoimiseksi yksityislääkäriksi vuonna 1986, kun sana Oravan taidoista kiiri ja ulkomaalaisia potilaita alkoi olla jonoksi asti.

Urheiluvammoihin erikoistuneen huippukirurgin vastaanotolle ovat lentäneet yksityiskoneilla jalkapalloilijat David Beckhamista Didier Deschampsiin.

”Onhan se aika jännittävä ajatus, kun tietää, että toisen ura voi olla siitä leikkauksesta kiinni. Mutta kun on paljon tehnyt tätä työtä, ei sitä enää leikatessa ajattele, kenen akillesjännettä siinä operoi.”

Kiitokseksi hyvin sujuneista leikkauksista Orava on saanut huippuseuroilta kutsuja peleihin ja aitioissa pehmustetut nojatuolit ja hyvät illalliset.

”Pelipaitojakin minulla taitaa olla satakunta. Voisin laittaa näyttelyn pystyyn!”

Teksti: Kati Valjus
Kuva: Juha Sarkkinen

Sakari Orava

• lääketieteen lisensiaatti 1972
  • kirurgian erikoislääkäri 1986
  • ortopedian erikoislääkäri 1980
  • liikuntalääketieteen erikoislääkäri 1986
  • lääketieteen tohtorin väitös ja arvo 1980
  • Oulun yliopiston ortopedian dosentti 1984
  • Turun yliopsiton urheilutraumatologian dosentti 1995
  • professorin arvonimi Suomessa 2001, Espanjassa (Murcian yliopisto) 2000

Sakari Oravalla on myös taiteellinen puoli: hän on toiminut koko uransa ajan lääketieteellisten kuvien piirtäjänä ja kuvittanut lukuisia lääketieteellisiä julkaisuja ja kirjoja. Kuvallisen ilmaisun taidosta on ollut hyötyä myös silloin, jos potilaan ja kirurgin välissä on ollut kielimuuri.

Tutustu lääketieteen opiskeluun

Oulun yliopistossa voit opiskella lääketieteen lisensiaatiksi, ja sen jälkeen erikoislääkäriksi lähes 50 erikoisalalla. Kontinkankaan hyvinvointikampus sijaitsee yliopistosairaalan vieressä.