Löydä oma tapasi opiskella kieliä

Lähes kaikilla kieli- ja viestintäkoulutuksen kursseilla on lähiopetusta. On myös muita tapoja opiskelella kieliä...

Lähiopetus

Lähes kaikilla kieli- ja viestintäkoulutuksen kursseilla on lähiopetusta. Opetus on ns. pienryhmäopetusta, ei luentotyyppistä opetusta, ja läsnäolovaatimus on yleensä 80–100 %. Pepin opinto-oppaan kurssikuvauksesta näet aina, mitkä ovat kurssin tavoitteet ja työtavat. Yksi opintopiste tarkoittaa opiskelijalle 27 tuntia työtä, josta lähiopetusta n. 13 tuntia.

Kieltä ja viestintää oppii puhumalla toisten kanssa eli käyttämällä kieltä aktiivisesti. Kielten opiskelu ja käyttö ovat taitolajeja. Opettaja on tukenasi. Eteneminen aloittelevalta taitotasolta itsenäisen tai jopa taitavan kielenkäyttäjän tasolle edellyttää runsaasti työtä ja vuorovaikutusta kielen puhujien kanssa.

Kieli- ja viestintäkoulutuksen kursseilla opettelet taitoja opiskelua ja työelämää varten. On ensinnäkin hyvä muistaa tulla tunneille ajoissa – näin kunnioitat toisten työtä ja aikatauluja. Kursseilla saat monenlaisia akateemisia ja käytännön oppeja esimerkiksi esiintymiseen ja kirjalliseen viestintään. Lähiopetuksessa keskitytään puhumiseen ja tuetaan kommunikaatiotaitoja. Suullisessa viestinnässä tärkeintä on, että viestisi menee perille ja että kommunikoit sujuvasti. Viestiessäsi eri tilanteissa taitosi kehittyy paremmaksi koko ajan. Ota siis rennosti ja avaa sanainen arkkusi, millä kielellä haluatkin!

Itsenäinen opiskelu, verkkokurssit ja opintoryhmät

Itsenäinen opiskelu

Kieli- ja viestintäkoulutuksessa kuulet usein termin monimuoto-opetus. Se tarkoittaa, että osa oppimisestasi on itseopiskelua, esim. valmistautumista seuraavalle tunnille, joko verkossa tai muiden tehtävien parissa. Voit myös suorittaa kokonaisen kurssin verkossa. Itseopiskelua varten saat mahdollisesti tehtäväpaketteja, jotka sisältävät kielioppia, tekstejä, kuuntelutehtäviä tai kirjoittamista. Voit myös saada lisätehtäviä, jos tunnet, että etenet oppimisessasi hyvin ja tähtäät hyviin taitoihin. Niiden avulla voit myös kerrata unohtuneita asioita, jotta et tipahda kärryiltä.

Verkkokurssit

Verkkokurssit ovat pääsääntöisesti vaihtoehto lähiopetusryhmälle. Huomaathan, että et välttämättä voi valita verkkokurssia. Joillakin verkkokursseilla voi olla loppukoe, joka tehdään valvotusti, ns. perinteisesti luokassa. Verkkokursseille ilmoittaudutaan WebOodissa tai Tuudossa.

Opintoryhmäopiskelu

Kurssien ryhmätyöskentelyn lisäksi voit opiskella ryhmässä muodostamalla omia vapaamuotoisia opintoryhmiä. Opintoryhmäopiskelu on oppimista yhdessä kavereiden kanssa. Opiskelu on interaktiivista, ja voit opettaa asioita toiselle, jolloin opit todella hyvin! Opintoryhmissä harjaannutat ryhmätyötaitojasi ja samalla tapaat kavereitasi. 3–6 oppijaa/ryhmä on hyvä ryhmäkoko.

Tandem-opiskelu ja Café Lingua

Oletko lähdössä vaihto-opiskelijaksi, vai oletko muuten vain kiinnostunut eri maiden kulttuureista ja vieraista kielistä? Tandem-opiskelu ja Cafe Lingua tarjoavat hienon mahdollisuuden päästä tutustumaan erimaalaisiin opiskelijoihin ja oppimaan vieraita kieliä täällä kotiyliopistossa.

Eurooppalainen viitekehys CEFR