Tuula Nygård
KT
Tutkijatohtori
Kasvatustiede
Historia-, kulttuuri- ja viestintätieteet
Humanistinen tiedekunta
Työskentelen tutkijatohtorina Koneen säätiön rahoittamassa Tekoäly nuorten arjen tietokäytännöissä (AIM) hankkeessa, jossa tutkimme sitä, miten tekoälyteknologiat muovaavat nuorten arjen tietokäytäntöjä kuten tiedonhankintaa, arviointia ja luomista. Tutkimuksemme pyrkii myös lisäämään ymmärrystä teknologioiden roolista nuorten toimijuuden ja identiteetin rakentumisessa. Tutkimuksessa hyödynnämme kanssatutkimuksen menetelmiä, jolloin tietoa tuotetaan yhdessä nuorten kanssa.
Väitöskirjatutkimuksessani tarkastelin oppijoiden tiedonhankinnan ja arvioinnin edistämisen haasteita terveystiedon opetuksessa monilukutaidon näkökulmasta ja sitä, miten opettajat ohjasivat oppilaitaan hankkimaan tietoa, arvioimaan kriittisesti tiedonlähteitä ja tekemään valintoja niiden välillä. Tutkimukseni oli osa laajempaa Kognitiiviset auktoriteetit nuorten arkielämään liittyvissä ympäristöissä (CogAHealth) -hanketta, jota Suomen Akatemia rahoitti vuosina 2016-2020. Monitieteinen väitöstutkimukseni hyödynsi kasvatustieteiden ja informaatiotutkimuksen näkökulmia terveysviestintään ja opetukseen. Väitöstutkimustani rahoitti Jenny ja Antti Wihurin rahasto.
Väitöksen jälkeen työskentelin 1.1.2023-31.5.2025 Tampereen yliopistossa (Yhteiskuntatieteiden tiedekunta, Terveystieteet) Tubettajat nuorten mielenterveyden vertaistukijoina (TUBEDU) -hankkeessa, jossa tutkitaan, miten nuoret tulkitsevat ja hyödyntävät suosittujen tubettajien mielen hyvinvointia käsitteleviä vlogeja vertaistukena. TUBEDU-hanketta rahoittaa Suomen Akatemia ja se toteutaan Turun, Helsingin ja Tampereen yliopistojen yhteistyöhankkeena. TUBEDUssa olen tutkinut suosittujen suomalaisten tubettajien tapoja puhua mielenterveyteen liittyvistä teemoista hyödyntäen mm. multimodaalista analyysia.
Tutkijana minua kiinnostavat lukutaidot eri ympäristöissä, nuoret ja nuorten toimijuus, sosiaalinen media, tekoäly, terveyteen liittyvät aiheet, opettajat ja opettajaidentiteetti, yhdenvertaisuus ja koulutuksellinen tasa-arvo. Menetelmällisesti olen kiinnostunut erityisesti laadullisesta tutkimuksesta, neksusanalyysista, multimodaalisista menetelmistä ja kanssatutkimuksesta.
Tutkimusaiheet
- Tekoäly
- Kanssatutkimus
- Neksusanalyysi
- Toimijuus
- Identiteetti
- Tietokäytännöt
- Kriittinen ajattelu
- Lukutaidot
- Terveys ja hyvinvointi
Tutkijan tiedot
Tutkimusryhmät
Tutkijaprofiilit
Yhteystiedot
Sähköposti
Vierailuosoite