Terveysalan koulutus ja osaaminen (HealthEduCom)
Tutkimusryhmän tiedot
Yksikkö ja tiedekunta
Lääketieteen tekniikan ja terveystieteiden tutkimusyksikkö
Lääketieteellinen tiedekunta
Yhteystiedot
Tutkimusryhmän vetäjä
- ProfessoriKristina Mikkonen
Tutkijat
Tutkimusryhmän kuvaus
Tutkimuksen painopiste:
- Digiteknologiakoulutus ja sen käyttäjälähtöiset vaikutukset
- Osaamisperusteinen opetus sosiaali- ja terveysalan ammatti- ja korkeakouluissa sekä jatkuvan oppimisen koulutuksissa
- Työssäoppimisen ja ammattitaitoa edistävän harjoittelun erilaiset oppimisympäristöt sekä opiskelijaohjaus
- Maahanmuuttotyövoima - maahanmuuttajataustaisten sairaanhoitajien työelämään siirtymistä tukevat integrointimallit
Tutkimusmateriaalina käytetään laadullista ja määrällistä aineistoa, psykometrisesti testattuja mittareita (Opiskelijaohjausosaaminen-mittari, Opiskelijaohjaajan kulttuurinen osaaminen-mittari, Kliininen oppimisympäristö ja ohjaus kulttuurisen ja kielellisen monimuotoisuuden opiskelijoille-mittari, Terveys- ja sosiaalialan opettajan osaaminen-mittari, Terveysalan ammattilaisten säteilyosaamisen mittari). Tutkimusryhmässä käytetään menetelminä teorian kehittämistä ja testaamista, interventiotutkimusta, kohorttitutkimusta, systemaattista katsausta (meta-analyysiä/meta-aggregaatiota), laadullista tutkimusta sisällönanalyysiä käyttäen, psykometrisesti validoituja mittareita, algoritmista profilointia ja käsitekartoitusta.
Tutkimusryhmä
Tutkimusryhmää johtaa professori Kristina Mikkonen. Ryhmään kuuluu tutkijoita ja post-doc tutkijoita, tohtorikoulutettavia ja maistervaiheen opiskelijoita.
Yhteiskunnallinen vaikutus
Tutkimusryhmämme on aktiivinen yhteistyössä, päätöksenteossa ja monikansallisessa tutkimuksessa edustaen koulutuksen ja osaamisen kehittämistä terveydenhuollon innovaation, kestävän kehityksen ja ennakoinnin vahvistamiseksi.
Tuotamme ja yhdistämme tutkimustietoa ja näyttöä vastaamaan merkittäviin osaamistarpeisiin terveys- ja sosiaalialan koulutukseen koulutuksessa ja osaamisen kehittämiseenkehittämisessä kansallisesti ja kansainvälisesti.
Koulutusten avulla välitämme aktiivisesti näyttöön perustuvaa tietoa sekä sen soveltamista terveydenhuollon järjestelmiin terveydenhuollon henkilöstön alalla pysymisen ja rekrytoinnin sekä urakehityksen edistämiseksi.
Kehitämme näyttöön perustuvaa koulutusta sekä osaamisen käyttöönottoa tehokkaan terveydenhuollon tarjoamiseksi tavoitteenamme terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitäminen sekä osaamisen kehittämisen ja tulevaisuuden uramahdollisuuksien tasa-arvoisuus.
Hankkeet
Kulttuurinen osaaminen sote-alan työyhteisöissä
LearnHybrid - Hybridikoulutusmalli terveystieteiden osaamisen kehittämisen varmistamiseen
Sote-alan osaava työvoima, muuttuvat osaamistarpeet
EBHC-CT - Näyttöön perustuva terveydenhuolto ja laskennallinen ajattelu hoitotieteen asiantuntijan koulutuksessa
QualMent - Osaavia hoitotyön opiskelijoita laadukkaan opiskelijaohjauksen avulla
ICU-CT - Laskennallinen ajattelu tehohoidossa- digitaalinen yhteistyöhanke
Terveystieteiden opiskelijoiden ja opettajien digitaalisen ja yhteisöllisen oppimisen osaaminen
HARKKA - Harjoittelusta työelämään muuttuvissa terveysalan toimintaympäristöissä
TerOpe – Osaavat opettajat yhdessä! – valtakunnallinen terveystieteiden opettajankoulutuksen ja soteku-opettajien täydennyskoulutuksen uudistaminen
