Tammikuun yhteishaussa tarjolla kaksi uutta tutkinto-ohjelmaa – kuuden maisteriohjelman haku aikaistunut

Korkeakoulujen kevään ensimmäinen yhteishaku järjestetään 4.-18.1.2023, jolloin voi hakea Oulun yliopiston englanninkielisiin koulutuksiin. Oulun yliopistossa on haettavana kaikkiaan 836 aloituspaikkaa 21 maisteriohjelmassa ja kolmessa kandidaattiohjelmassa.
A student is sitting on stairs and thinking. Her eyes are closed. An arch appears on top of her head stating Oulu, always a good idea.

Yhteishaussa on tarjolla kaksi uutta tutkinto-ohjelmaa: International Business Management -kandidaattiohjelma sekä Sustainable and Autonomous Systems -maisteriohjelma.

”International Business Management -kandidaattiohjelmassa painotetaan pohjoismaista yrittäjämäistä johtamista, jossa keskiössä ovat liiketoiminnan kestävyys, vastuullisuus ja luovuus. Kandidaateiksi valmistuneet voivat automaattisesti jatkaa opintoja kaksivuotisessa kansainvälisen liiketoiminnan maisteriohjelmassa. Tavoitteena on kouluttaa kansainvälisen liiketoiminnan ja markkinoinnin asiantuntijoita erityisesti niihin korkean teknologian ja terveysteknologian yrityksiin, jotka hakevat kansainvälistä kasvua”, kertoo kandidaattiohjelman vastuuhenkilö, yliopistonlehtori Lauri Haapanen Oulun yliopiston kauppakorkeakoulusta. Ohjelmassa on tarjolla 30 aloituspaikkaa.

Sustainable and Autonomous Systems -maisteriohjelma toteutetaan uutena Oulun ja Vaasan yliopistojen yhteistyönä. Molemmissa yliopistoissa on siihen 35 aloituspaikkaa.

”Kestävien autonomisten järjestelmien maisteriohjelmassa koulutetaan diplomi-insinöörejä, jotka osaavat rakentaa tulevaisuuden robotisoituja ratkaisuja muun muassa tuotantoon, energiaratkaisuihin, liikenteeseen ja logistisiin ketjuihin. Ohjelmassa yhdistyvät uudella tavalla tietotekniikka, reaaliaikaiset järjestelmät, langattomuus sekä mittaus- ja paikannustiedon hyödyntäminen. Kestävä kehitys ja kyberturva ovat keskeisiä näkökulmia aiheisiin”, sanoo ohjelman vastuuhenkilö, yliopistonlehtori Jari Hannu Oulun yliopiston tieto- ja sähkötekniikan tiedekunnasta.

Yhteishaussa eniten maisteriohjelmia on tarjolla tekniikan ja tietotekniikan aloilla, kaikkiaan 13. Kauppatieteissä maisteriohjelmia on kuusi.

ICT-, kaivos- ja geotieteiden alojen maisteriohjelmien haku aikaistunut

Tammikuun yhteishaussa on haettavana useita maisteriohjelmia, joihin on aiemmin haettu vasta kevään toisessa haussa maaliskuussa. ICT-puolella haku on aikaistunut lääketieteen tekniikan, tietotekniikan, elektroniikan ja tietoliikennetekniikan sekä tietojenkäsittelytieteen maisteriohjelmiin. Myös kaivos- ja rikastustekniikan sekä geotieteiden maisteriohjelmiin tulee hakea tammikuussa.

Kaikkien englanninkielisiin koulutuksiin hakeneiden tulee osoittaa englannin kielen taitonsa, ja haussa on monta tapaa sen osoittamiseksi. Tarkat ohjeet löytyvät verkosta niin kandidaattiohjelmiin kuin maisteriohjelmiin.

Tammikuun yhteishaun tulokset ovat valmiit viimeistään 2.6.2023.

Oulun yliopistoon hakeminen tapahtuu verkossa osoitteessa: studyinfo.fi

Lisätietoja ja tarkemmat hakuohjeet verkossa: https://www.oulu.fi/en/apply/how-apply

Viimeksi päivitetty: 3.1.2023