Kasvatustieteiden ja psykologian tohtorikoulutuksen tutkinto-ohjelma

Suuret muutokset, kuten globalisaatio, digitalisaatio ja ympäristönmuutos tuottavat erilaisia haasteita kulttuureihin, yhteisöihin sekä vuorovaikutukseen. Näihin kasvatus, psykologia, sivistys sekä opetus ja oppiminen voivat vastata.
Tohtorinhattu

Haku tohtorikoulutukseen

Tiedekunnassa on yksi yhteinen kasvatustieteiden ja psykologian tohtorin tutkinto-ohjelma, jossa voi suuntautua eri tavoilla. Tohtoriohjelmassamme voi tehdä väitöskirjan muun muassa yleiseen kasvatustieteeseen, psykologiaan, kasvatuspsykologiaan, sosiologiaan ja sukupuolentutkimukseen, varhaiskasvatukseen, oppimisentutkimukseen, koulua koskevaan tutkimukseen, erityiskasvatukseen, musiikkikasvatukseen, sekä ympäristökasvatukseen liittyvissä aiheissa.

Jatko-opintojen ohjaus

Jokaiselle väitöskirjatutkijalle määrätään vähintään kaksi ohjaajaa, joista pääohjaajan on oltava dosentti tai professori, ja työsuhteessa tiedekuntaan. Erityistapauksissa yksi riittää.

Emeritus-/emeritaprofessori voi toimia pääohjaajana kaksi vuotta eläköitymisensä jälkeen, mikäli hän on tehnyt emeritus-/emeritasopimuksen tiedekunnan kanssa, jos tämä on perusteltavissa ohjattavan edulla. Vain erikseen perustelluissa erityistapauksissa ohjaussuhde voi jatkua eläköitymisen jälkeen tätä pidempään. Eläköitymisissä ohjaajan on varmistettava ohjauksen jatko.

Tiedekunnan ulkopuolisille ohjaajille ei makseta palkkioita kuin poikkeustapauksissa.

Tutustu ohjaajiimme:

Tohtoriopinnot ja väitöskirja

Tohtoriopinnot ovat tärkeä osa akateemista uraa. Tohtoriohjelma järjestää kursseja, tapahtumia, sekä epävirallisia tapaamisia väitöskirjatutkijoille, jotka tahtovat jakaa kokemuksiaan, verkostoitua kollegojensa kanssa ja oppia uusia asioita. Liity väitöskirjatutkijoiden sähköpostilistalle ja Teamsiin saadaksesi tietoa tulevista tapahtumista ja käynnissä olevista keskusteluista.

Yhteystiedot

• Tutkinto-ohjelman vastuuhenkilö, tohtoriohjelmatoimikunnan varapuheenjohtaja: Yliopistotutkija Pauliina Rautio
  • Tutkinto-ohjelman koordinaattori: Yliopistotutkija Sonja Lutovac
  • Psykologian edustaja tohtoriohjelmatoimikunnassa: Professori Mirka Hintsanen