FibroHealth - Fibroosin torjunta kroonisissa sairauksissa

Fibroosilla tarkoitetaan arpeutumisprosessia, jossa toimiva kudos korvautuu sidekudoksella. Fibroosi on vakava patologinen ilmiö, joka liittyy moniin kroonisiin sairauksiin. Fibroosi voi johtaa elinten toimintavaurioon ja jopa kuolemaan, ja sen arvioidaankin myötävaikuttavan jopa lähes puoleen länsimaissa tapahtuvista kuolemantapauksista.

FibroHealth – Fibroosin torjunta kroonisissa sairauksissa - on Oulun yliopiston tutkimuksen kokonaisuus, jossa yhdistyvät biolääketiede ja ihmistieteet.

Tutkimusteemat

FibroHealth vahvistaa ja laajentaa korkeatasoista fibroosiin liittyvää tutkimustamme tuottaakseen vaikuttavaa uutta tietoa fibroosin molekyyli-, epidemiologisesta, kliinisestä ja käyttäytymisperustasta monimutkaisissa kroonisissa sairauksissa ja epäterveessä ikääntymisessä. Innovatiivisen monitieteisen ekosysteemimme tavoitteena on kehittää uusia tehokkaita ennaltaehkäiseviä, diagnostisia ja terapeuttisia vaihtoehtoja fibroottisten sairauksien ja niihin liittyvien haitallisten yhteiskunnallisten seurausten torjumiseksi.

FibroHealth-tutkimusyhteisö on laaja ja toimii useissa tiedekunnissa. FibroHealth linkittyy myös ristiin muiden Oulun yliopiston profilaatioalojen, erityisesti GenZ:n, DigiHealthin, HiDynin ja 6GESS:n kanssa.

FibroHealth-teema kattaa parhaillaan käynnissä olevan tutkimusohjelman Fibrobesity - Preventing Fibrosis Related to Obesity (Profi6) ja jo päättyneen tutkimusohjelman Fibrosis Diseasome (Profi3).

FibroHealth-tutkijayhteisö

Fibrobesity-tutkijavierailuohjelma

Oulun yliopiston Fibrobesity-tutkimusteema on käynnistänyt vierailijaohjelman, jossa myönnetään rahoitusta tutkijaliikkuvuudelle Oulusta muualle ja Ouluun suuntautuviin tutkumusvierailuille vuosina 2022-2024. Olemme varautuneet rahoittamaan matka- ja majoituskuluja noin 20 väitelleen tutkijan tai professorin tieteellisten teemojemme tutkimusta edistävälle tutkimusvierailulle. Tämä on jatkuva avoin haku ilman määräaikaa.

Tarkemmin tietoa hakusivulla.

Lisätietoa: Fibrobesity-koordinaattori Ritva Saastamoinen, ritva.saastamoinen[at]oulu.fi

Sinua voisi kiinnostaa myös